تعویض مفصل شانه

بازدید: 189 نفر
انتشار: 5 Shahrivar 1401
 تعویض مفصل شانه

تعویض مفصل شانه یا آرتروپلاستی شانه (shoulder arthroplasty) نوعی عمل جراحی است که در آن سر استخوان بازو به تنهایی یا همراه با حفره گلنوئید با یک مفصل مصنوعی جایگزین می گردد.

عمل جراحی تعویض مفصل شانه به فراوانی اعمال  جراحی تعوبض مفصل زانو و یا تعویض مفصل ران انجام نمی شود با این حال وقتی تخریب مفصل شانه منجر به درد شدید آن شود این نوع جراحی می تواند در کاهش شدت درد کمک زیادی به بیمار کند.

عوارض عمل جراحی مفصل شانه

عمل جراحی تعویض مفصل شانه مانند هر جراحی دیگر ممکن است با عوارض احتمالی همراه باشد مانند:

1- عفونت: عفونت مفصل مصنوعی شانه ممکن است براثر ورود میکروب در حین جراحی به درون بافت های محل عمل ایجاد شود. در این موارد چند هفته تا چند ماه بعد از جراحی علائم عفونت مانند درد، تورم شانه، ترشح از محل عمل جراحی و یا تب ایجاد می شود.

2- آسیب به عروق و اعصاب شانه: عروق و اعصاب شانه به محل جراحی بسیار نزدیک هستند و احتمال آسیب دیدن آنها در حین عمل وجود دارد. آسیب اعصاب معمولا بر اثر کشیده شدن آنها در حین جراحی است. در این موارد آسیب معمولا موقتی است. البته ممکن است عروق و اعصاب آسیب دائمی هم ببینند.

3- لق شدن مفصل مصنوعی: اتصال مفاصل مصنوعی شانه به استخوان معمولا بعد از مدتی شل شده و مفصل مصنوعی لق میشود. در این موارد بیمار دچار درد در مفصل شانه شده و درمان آن عوض کردن مفصل مصنوعی لق شده با یک مفصل دیگر است. مفاصل مصنوعی شانه معمولا زودتر از مفاصل مصنوعی زانو و ران لق می شوند.

علت انجام تعویض مفصل شانه

وقتی که مفصل شانه به عللی آنقدر خراب می شود که درد و محدودیت ناشی از آن مانع از انجام فعالیت های معمول روزمره شده و تمام درمان های دیگر ناموفق می شوند می توان از عمل جراحی تعویض مفصل شانه به عنوان آخرین حربه استفاده کرد. تخریب مفصل معمولا با آسیب شدید غضروف شروع شده و ممکن است موجب آسیب شدید استخوان هم بشود. شایع ترین علت آسیب مفصلی که منجر به جراحی تعویض مفصل شانه می شود آرتروز یا ساییدگی مفصلی است.

آرتروز مفصل شانه معمولا بدنبال شکستگی های مفصلی ایجاد می شوند. بد جوش خوردن، جوش نخوردن و یا سیاه شدن سر استخوان بازو بدنبال شکستگی می توانند موجب تسریع در روند آرتروز و ساییدگی مفصل شوند. بعضی دیگر از انواع آرتریت مانند بعضی روماتیسم ها هم می توانند موجب تخریب شدید مفصل شانه شوند.

این بیماری یکی از علل درد در ناحیه شانه به ویژه در افراد مسن است. معمولا ناشی از کار و یا ورزش سنگین است ولی زمینه ارثی نیز ممکن است در آن دخالت داشته باشد.

علت ابتلابه آرتروز شانه

به طور کلی پدیده ‘پارگی و ساییدگی مفصل شانه ” و علت آرتروز شانه دقیقاً شناخته شده نیست. با این حال عوامل مؤثری وجود دارند که شانس ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهند مانند: عمل جراحی شانه، سابقه ضربه، بیماری‌های التهابی (به طور عمده آرتریت روماتوئید) و استفاده بیش از حد از شانه. افرادی که با فعالیت‌هایی سروکار دارند که مجبورند به شدت دستان خود را بالا ببرند بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند، مثل وزنه برداران یا بازی کنان تنیس. آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک است که سراسر بدن را درگیر می‌کند. در این بیماران، سیستم ایمنی به علت ساییدگی مفصل شانه  به اشتباه به مفاصل حمله کرده و باعث التهاب و آسیب گسترده‌ای آن‌ها می‌شود.

علائم آرتروزشانه

علائم اصلی آرتروز شانه، درد و محدودیت حرکتی است. محل درد معمولا اطراف سرشانه یا سمت خارج بالای بازو است. این درد اغلب با کار کردن بدتر می شود ولی ممکن است شب ها حین خواب نیز ایجاد شود. بیمار نمی تواند دست خود را کامل بالا بیاورد یا به جهت های مختلف بچرخاند. گاهی درد آنقدر شدید می شود که بیمار اصلا نمی تواند هیچ کاری با دست خود انجام دهد. در موارد پیشرفته موقع حرکت شانه صدای خرت خرت کردن ناشی از گیر کردن استخوان ها به یکدیگر شنیده می شود.

آرتروز شانه روش های درمانی متفاوتی دارد که بسته به شدت آسیب دیدگی پزشک شما آنها را انتخاب می کند. دکتر نظری با تخصص در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی، می تواند در زمینه درمان آرتروز شانه به شما کمک شایانی کنند. اجهت انجام مشاوره و رزرو نوبت میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمائید.

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست