آرتروپلاستی

انتشار: 19 Amordaad 1401
آرتروپلاستی

آرتروپلاستی ازنظر لغوی به معنای جراحی ترمیمی مفصل است و از دیدگاه کاربردی عبارت است از جراحی ارتوپدی جهت تعویض مفصل یا بازسازی آن و یا منظم کردن راستای مفصلی که با هدف کاهش درد بیمار و بهبود دامنه حرکتی مفصل انجام می گردد.

.

روش متداول در آرتروپلاستی، تعویض مفصل است که سطوح مفصلی با مفصل مصنوعی که  پروتز نامیده میشود جایگزین می گردد.

مفصل به علل متفاوتی می تواند خراب شودشایع ترین انها عبارت اند از:

1.ارتروزیااستئوارتریت(بیشتربخوانید)-2.روماتیسم مفصلی مانندارتریت روماتویی(بیشتربخوانید)-3.اسپوندیلیت انکیلوران-4.ضربه وبه دنبال ان شکستگی داخل مفصلی که بدجوش می خوردیا دررفتگی که بدجااندازی می شودیااسیب رباط که به خوبی درمان نشده وموجب ناپایداری وبه دنبال ان تخریب مفصل می گردد-5.عفونت داخلی مفصل-6.تومورهای بافت نرم یااستخوانی دردرون مفصل-7.انواع سینوویت ها مانند عوارض ناشی ازهموفیلی .

انواع مختلفی مختلفی ازارتروپلاستی وجودداردکه عبارت انداز:

-تعویض کامل مفصل:نوعی ارتروپلاستی است که دران هردوسطح مفصلی باموادمصنوعی جایگرین می شوند.

-تعویض نیمی ازمفصل:نوعی ارتروپلاستی است که فقط یک طرف سطح مفصلی با مواد مصنوعی جایگزین می شوند.

-قراردادن رباط دربین دوسطح مفصلی

-برداشتن استخوان دوسطح مفصلی بدون اینکه چیزی به جای ان قرارداده شود.

متداول ترین ارتروپلاستی که امروزه انجام می شود نوع اول است که به ان عمل جراحی تعویض مفصل هم می گویند.

به هرعلتی که مفصل خراب شود می توانند مشکلاتی مانند درد ومحدودیت حرکتی را برای بیمارایجادکند.

دراوایل که مشکلات کم است می توان ان ها را باانحام اقداماتی مانند کاهش فعالیت بدنی .استفاده از بریس گرم نگهداشن موضع استفاده ازداروهای ضددرد ودرمواردی استفاده از تزریق درون مفصلی کورتیکواستروئیدها کنترل کرد.

به تدریج که بیماری شدت می گیرد ممکن است دردودیگر مشکلات بیماربااین اقدامات کم نشود.دراین حال ممکن است بتوان در بعضی مفاصل باانجام استئوتومی هایی شدت درد را کاهش داد ویا ان را مرتفع کرد .وقتی بیماری باز هم شدیدترشد وشدت تخریب مفاصل به حدی می رسد که نمی توان درد را باهیچ کدام ازاقدامات ذکرشده کم کرد تنها راهی که باقی می ماند خشک کردن مفصل یاارتروپلاستی است.

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و یا با شماره تی کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.