Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۲ دقیقه و ۳۹ ثانیه

اهمیت تحرک سالمندان

%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86.jpg

آنچه می‌خوانید :


با افزایش سن تغییرات بی شماری در بخش های مختلف بدن ایجاد می شود. تقریبا همه ی بخش های بدن ازجمله قلب، ریه، عضلات واستخوان ها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن می شوند. بطور مثال ظرفیت ریه برای جذب اکسیژن کاهش می یابد.

نداشتن فعالیت بدنی منجر به تضیف عضلات (از جمله عضله قلب)، کاهش کارایی ودامنه حرکت مفاصل و پوکی استخوان می گردد. که همه این ها باعث محدود شدن فعالیت وتحرک می شود و از سوی دیگر بی تحرکی علاوه بر بیماری های جسمی ،بیماری های روانی مانند افسردگی را به دنبال دارد. مشکل دیگری که در ارتباط با بی تحرکی ایجاد می شود، عدم توانایی انجام کارهای روزانه و وابسته شدن به دیگران و از دست دادن استقلال می باشد.

اهمیت داشتن فعالیت بدنی منظم در سالمندان


بی تحرکی در سالمندان عوارض زیادی را به همراه داشته و سلامت آن ها را تهدید می کند. مجموعه علائم فیزیکی، متابولیسمی و روحی به دلیل عدم تحرک سالمندان به وجود می آید و باعث اختلال در تعادل سالمندان خواهد شد. بی حرکتی به بیشتر اعضای بدن آسیب خواهد رساند. بعضی از آن ها سریع و بعد از مدت کوتاهی نمایان خواهد شد و بعضی دیگر در طولانی مدت خود را نشان خواهد داد. مانند بیماریهای قلبی و عروقی، تنفسی، هضمی، ادراری، دستگاه حرکتی، متابولیسمی و روانی و … .


نقش ورزش

با بیشتر شدن امید به زندگی و روند به رو به رشد جمعیت سالمندان ورزش نقش پررنگ تری به خود می گیرد. تشویق به ورزش و تحرک سالمندان در حفظ تندرستی و کاهش منفی بافی تاثیر بسزایی دارد. شرکت در تمرینات ورزشی سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کنترل می کند. انعطاف پذیری عضلات را بهبود می بخشد و می تواند سرعت روند نزولی قدرت و استقامت عضلانی و استقامت قلبی تنفسی را کاهش دهد.


 ورزش های زیر برای سالمندان توصیه می شود.

یوگا: امروزه تاثیرات مثبت یوگا برای تمام افراد ثابت شده است. این ورزش موجب تقویت جسم و روان می شود. سالمندان هم می توانند با تکیه بر این ورزش سودمند نگرانی ها و اضطرابشان را کنترل کرده و کیفیت زندگی خود را بالا ببرند. اثرات یوگا در زندگی سالمندان را مطالعه کنید.

پیاده روی: ۲۰ دقیقه راه رفتن با سرعت متوسط دو بار در روز بهترین و آسان ترین ورزش است که باعث سرعت بخشی به جریان خون و بهبود کارکرد سلولهای مغزی می شود.

شنا: شنا در آب گرم مفرح و لذت بخش بوده درد مفاصل را کاهش داده، گردش خون را بهتر می کند.

دوچرخه سواری: ورزش مفیدی برای تمام بدن است اما آن دسته از سالمندانی که مشکل زانو دارند بهتر است از ورزش دیگری جایگزین کنند یا از دوچرخه ثابت استفاده کنند و زین آن را طوری تنظیم کنند که زانوشان کمتر خم شود.

گلف: ورزش آرامش بخشی است و بسیار مناسب سالمندان.

باغبانی: جریان خون را بهبود می بخشد و روحیه سالمندان را بالا می برد.

ورزش های تنفسی: با این ورزش ظرفیت تنفسی افزایش یافته و اکسیژن بیشتری وارد ریه می شود. به دنبال آن جذب هموگلوبین خون به سلول ها بیشتر شده و در نتیجه سلول ها بهتر اکسیژن رسانی خواهند شد.

ورزش بدن سازی: یک سری از حرکات بدن سازی در حفظ قدرت و استقامت بدنی مفید است. البته باید توجه داشته باشید منظور از بدن سازی کار با وزنه های سنگین نیست.


کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.



  


آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مقالات پیشنهادی

%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%85.jpg
منیزیم و سلامت استخوان