Document

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۴۷ ثانیه

آرتروز و انواع آن

آتروز یک بیماری التهاب مفاصل است که در واقع به ساییدگی مفاصل اطلاق می‌شود. در این بیماری مفاصل به‌تدریج تخریب و دچار ساییدگی می‌شوند. آرتروز در بیش‌تر موارد با درد، تغییرشکل یا تورم مفاصل و محدودیت حرکت همراه است.
در بیش‌تر مواقع افراد مبتلا به این بیماری پس از مدتی طولانی بی‌حرکت ماندن (هنگام برخواستن از بستر، در سفرهای طولانی و …) دچار سفتی مفاصل، درد و محدودیت‌‌های حرکتی می‌شوند؛ این علائم به مرور زمان کم‌تر می‌شوند.

آرتروز می‌تواند در همه‌ مفاصل بدن اتفاق بیفتد، اما مفاصل استخوان لگن، مفاصل زانوها و مفاصل کوچک دست‌ها بیش‌تر از سایر مفاصل درگیر می‌شوند.
ابتلا به آرتروز بدین‌صورت است که غضروف‌هایی که در محل اتصال مفاصل قرار دارند، ازبین میروند. این اتفاق در صورت پیشرفت بیماری منجر به ساییده شدن استخوان‌هایی می‌شود که زیر مفاصل قرار دارند. این تغییرات ناگهانی رخ نمی‌دهند، بلکه به آهستگی و با مرور زمان پیش می‌آیند و در طول زمان بدتر می‌شوند.

افراد مبتلا به آرتروز ، دردهای شدید، سفتی و التهاب مفاصل را تجربه می‌کنند و در صورت پیشرفت بیماری، با کاهش توانایی‌های حرکتی مواجه می‌شوند، به‌صورتی که دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند.

در حال حاضر شایع‌ترین علت از کارافتادگی و ناتوانی افراد مسن، دردهای مفصلی است که به دلیل روند رو به رشد چاقی، گسترش آن رو به افزایش است.

فرد مبتلا به آرتروز ممکن است در مفصل درگیر، احساس سفتی، سوزش، درد ضربان‌دار یا درد تیرکشنده داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است صبح‌ها احساس کند یک یا چند مفصل سفت شده‌اند. این سفتی به مرور و با حرکت و فعالیت، نرم می‌شود و فرد احساس بهتری پیدا می‌کند. بااین‌حال، فعالیت بیش‌ازحد می‌تواند باعث تشدید درد شود.

درد شدید مفاصل ممکن است بر کارآیی مفاصل ما تأثیر بگذارد، توانایی ما را برای انجام کارهای اساسی محدود کند و کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. درمان درد مفاصل معمولاً نه‌تنها بر کنترل درد، بلکه بر بهبود فعالیت‌ها و عملکردهای کاهش‌یافته تمرکز دارد.

آرتروز و دردهای مفصلی در خانم‌ها، مخصوصا پس از یائسگی، شایع‌تر است و مفاصل زانو، گردن، مهره‌های کمر، انگشتان، مچ دست و لگن را بیش‌تر از سایر نقاط بدن درگیر می‌کند.

علائم و نشانه‌های آرتروز
درد شدید
التهاب و ورم
احساس سختی و سفتی در حرکات
کاهش میزان تحرک و عملکردهای فیزیکی

علائم آرتروز باتوجه به میزان تحرک افراد و دمای هوا، به‌صورت دوره‌ای بروز می‌کنند. درحالی‌که در آرتروز شدید و پیشرفته، بروز علائم مداوم و دائمی است.

سایر علائمی که توسط بیمار و یا پزشک مورد توجه قرارمی گیرند شامل موارد زیر می‌شوند:

مفاصلی که در هنگام لمس دردناک هستند

احساس درد و سفتی در مفاصل حتی در مواقع بی‌تحرکی

ورم مفاصل و افزایش سایز آن‌ها

مفاصل صدا دار

ضعیف شدن عضلات، کاهش توده عضلات و ازبین‌رفتن حجم ماهیچه‌های بدن

آرتروز زانو

ابتلا به آرتروز زانو در بیش‌تر موارد با درگیری هردو زانو همراه است، اما اگر درد زانو ناشی از آسیب یا دلیلی به‌جز آرتروز باشد، فقط یکی از زانوها را درگیر خواهد کرد.

آرتروز باعث می‌شود زانوها در زمان حرکت، به‌خصوص موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا سطوح شیب‌دار دردناک شوند.

گاهی فشار روی زانوها آن‌قدر زیاد می‌شود که صاف کردن پاها برای فرد مبتلا غیرممکن می‌شود و حرکت زانوها منجر به ایجاد صدایی مانند ترق تروق خواهد شد.

آرتروز لگن

در آرتروز لگن، فرد مبتلا نمی‌تواند مفاصل لگن را به‌راحتی حرکت بدهد. به‌عنوان مثال، پوشیدن کفش و جوراب و ورود و خروج از ماشین برای بیمار سخت می‌شود.

درد در کشاله‌ی ران و یا باسن از دیگر علائم آرتروز لگن است که ممکن است در زمان حرکت دادن لگن یا حتی موقع خوابیدن و استراحت کردن پیش بیاید.

آرتروز دست

در آرتروز دست، انگشتان دست سفت و دردناک و ملتهب می‌شوند و مفاصل دست، تغییر می‌کند و حالتی برآمده پیدا می‌کند. درد آرتروز دست ممکن است کمتر شود اما برآمدگی و التهاب باقی می‌ماند.

در بعضی موارد این التهاب در انگشت شست ایجاد و باعث می شود انجام کارهایی مانند نوشتن ، بازکردن درب ظروف و چرخاندن کلید هم برای فرد مبتلا مشکل شود.

علت ابتلا به آرتروز

علت اصلی ابتلا به آرتروز، صدمه و آسیب دیدن مفاصل است. عوامل متعددی وجود دارند که خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند از جمله:

آسیب به مفاصل یا کار کشیدن زیاد از آن‌ها: استفاده بیش از حد از مفاصل و آسیب‌رساندن به آن‌ها مثلا خم کردن زیاد زانوها می‌تواند  منجربه تخریب مفاصل شود و خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد.

سن: افزایش سن یکی از عوامل خطر ابتلا به آرتروز محسوب می شود.

جنسیت: خطر ابتلا به آرتروز در خانم‌ها بیشتر از آقایان است به‌خصوص بعد از سن ۵۰ سالگی.

چاقی: افزایش‌وزن به مفاصل، به‌خصوص مفاصل لگن و مفاصل زانوها فشار وارد می‌کند و احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد.

ژنتیک: سابقه فامیلی می‌تواند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش بدهد.