فیزیوتراپی چیست و به ما چه کمکی می کند؟

بازدید: 837 نفر
انتشار: 4 Bahman 1400
فیزیوتراپی چیست و به ما چه کمکی می کند؟

فیزیوتراپی یا  فیزیکال تراپی از دو واژه ی فیزیک و تراپی  ساخته شده است. این کلمه را دو نوع می شود معنا کرد که هر دو صحیح هستند:

  1. استفاده از قوانین فیزیک برای درمان
  2. درمان فیزیکی بدن انسان
                          فیزیوتراپی چیست

پس فیزیوتراپی عبارت است از:

فیزیوتراپی به فرد کمک می کنه تا توانایی هایش را افزایش بده یا حفظ بکنه مثلا شخصی که بیماری پیش رونده مثل ام اس ، پارکینسون ، الزایمر ... نقش فیری.تراپی در حفظ  توانایی های فرد هست. یا درفردی که به هر علتی یکسری از توانایی هایش را از دست داده مثل فردی سکته مغزی کرده  کمک میکنه که با استفاده از جریان های الکتریکی و درمان های دستی آموزش های لازم به فرد را جهت حفظ حداکثر استقلال بدهد

فیزیوتراپی چیست

این رشته ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با رشته کاردرمانی دارد  وهمکاری متخصصین  این دو رشته می تواند نقش مهم و کارسازی در بهبود مشکلات فیزیکی و جسمی بیماران مراجعه کننده به کلینیک های توانبخشی داشته باشد/

فیزیوتراپی و کاردرمانی

فیزیوتراپی در بخش های گسترده و متنوعی فعالیت دارد.ممکن است بیمار یک نوزاد یا  کودک باشد، یک جوان ورزشکار باشد یا یک سالمند باشد

فیزیوتراپی میتواند در موارد زیر کمک کننده باشد:

  • کاهش درد
  • بهبود توانایی وافزایش دامنه حرکتی فرد
  • پیشگیری از آسیب های ورزشی یا کمک به ترمیم آنها
  • پیشگیری از ناتوانی یا معلولیت
  • توانبخشی بعد از سکته ی مغزی، تصادف، یا جراحی
  • بهبود تعادل فرد برای جلوگیری از زمین خوردن بخصوص در سالمندان
  • کنترل ادرار و مدفوع
  • یاد گرفتن چگونگی استفاده از عضو مصنوعی
  • یاد گرفتن چگونگی استفاده ی صحیح از وسایل کمکی مثل عصا یا واکر
  • تجویز اسپلینت یا بریس
     

کاربردهای فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست به طور کلی در حیطه های زیر به فعالیت میپردازد که در ادامه به توضیح هریک می پردازیم:

  • بیماری های مغز و اعصاب(نورولوژی)
  • بیماری های قلبی عروقی و تنفسی
  • بیماری های روماتیسمی و پوستی
  • بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی
  • سوختگی
  • سلامت زنان

فیزیوتراپی
فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب

آسیب به سیستم عصبی اعم از مغز وست.ن فقرات  یکسری عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد که عملکرد فرد و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می دهد.

از جمله ی این مشکلات تون عضلانی غیرنرمال، ضعف عضلات، مشکلات حفظ تعادل، اختلال در راه رفتن و … است که فیزیوتراپیست برای مدیریت و بهبود آنها اقدام می کند.

فیزیوتراپیست ها با انتخاب مناسب ترین برنامه ی درمانی که هم به فرد و هم به اطرافیانش توجه دارد، می توانند بهترین سطح عملکردی فرد را حفظ کنند یا روند تخریبی بیماری های نورولوژیکی پیشرونده را کند کنند.

فیزیوتراپی در بیماری های قلبی عروقی تنفسی 

فیزیوتراپیست با کمک به تخلیه ی ترشحات جمع شده ریوی(اصطلاحا خلط ریه)، آموزش الگوی صحیح نفس کشیدن، حفظ فعالیت فیزیکی مناسب، آموزش راهکارهایی برای مدیریت علائم توسط خود فرد و… به سلامت سیستم قلبی و تنفسی فرد را بهبود می بخشد.

یکی از مشکلات شایع عروقی، ادم لنفی(تورم عروق) است که هدف اصلی فیزیوتراپی در موارد ادم لنفی ،در کنار اقدامات پزشکی، کاهش میزان ادم تا حد ممکن، کاهش ریسک عفونت و نرم کردن بافت فیبروز شده است.

فیزیوتراپی در بیماری های روماتیسمی و پوستی

بیماری های روماتیسمی انواع بسیاری دارند که ۳ نوع شایع تر آنها آرتریت روماتویید، آرتروز و پوکی استخوان است.

فیزیوتراپیست با در نظر گرفتن شرایط بیمار از درمان های الکتریکی و حرارتی، درمان های دستی و تمرینات مناسب به منظور کاهش درد، کاهش التهاب و سفتی، بهبود قدرت عضلانی و سایر مشکلات همراه بیماری استفاده می کند.

فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی

بیماری های ارتوپدی، سیستم عضلانی اسکلتی را درگیر میکنه و شامل شکستگی ها، تعویض مفاصل، آسیب های تاندونی و… می شود که هر کدام پروسه ی توانبخشی مربوط به خود را دارد. برای مثال پس از تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپیست با آگاهی از محل برش های جراحی و روند ترمیم بافت و… محدودیت هایی حرکتی را که پس از جراحی برای بیمار ایجاد می شود کاهش می دهد و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می کند.

فیزیوتراپی در سوختگی

سوختگی ها درجات مختلفی دارند و در بخش های متفاوتی از بدن می توانند رخ دهند وعلایم مانند تورم مفاصل اسیب به مفصل و بافت های تاندونی و عضلانی اطراف ان یا بافت اسکار وچسبندگی بشه  که بسته به شدت اسیب نیاز به مداخلات توانبخشی اعم از فیزیوتراپی و کاردرمانی میشوند

فیزیوتراپی در سلامت زنان

می دانیم که بارداری همراه با تغییر وضعیت قسمت های مختلف بدن نسبت به هم است و این در بعضی از خانم ها مشکلاتی را همراه خود دارد. فیزیوتراپیست می تواند آموزش های لازم بارداری و زایمان و پس از آن را به خانم های باردار بدهد. ورزش های مناسب و ایمن را با توجه به شرایط فرد تعیین کند و مشکلات اسکلتی عضلانی ودردهای کمر وستون فقرات یا بی اختیاری ادرار که گاها به دنبال بارداری ایجاد می شود را شناسایی و درمان کند.

در موارد بی اختیاری هم که ممکن است سالمندان را هم درگیر کند، فیزیوتراپیست با تقویت عضلات کف لگن به بهبود کنترل فرد کمک می کند.

    فیزیوتراپی

مرکز توانبخشی دکتر نظری با استفاده از به روز ترین تجهیزات توانبخشی وفیزیوتراپی و همراه با تیمی زبده و اموزش دیده سعی در یاری رساندن به مراجعین عزیز می باشد. لطفا جهت دریافت وقت ویزیت انلاین و حضوری از طریق قسمت نوبت دهی سایت اقدام کنید.

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست