روانشناسی سالمندی برای چه کسانی مفید است؟

بازدید: 253 نفر
انتشار: 13 Bahman 1402
روانشناسی سالمندی برای چه کسانی مفید است؟

روانشناسی سالمندان زیرشاخه‌ای از روانشناسی است که در زمینه سلامت روانی و جسمی افراد در سالمندی تخصص دارد. این روانشناسان متخصص، انواع توانایی‌های روان‌شناختی را که با افزایش سن کاهش می‌یابد، مانند حافظه، توانایی‌های یادگیری و هماهنگی مطالعه می‌کنند.

روانشناسی سالمندی چیست؟

روانشناسی سالمندی به مطالعه روانشناختی چگونگی روند پیری و تاثیر آن بر ذهن و جسم و حتی ارتباطات اجتماعی فرد در سن پیری می‌پردازد. قبل از دهه ۱۹۷۰ تمرکز کمی بر روی این شاخه از روانشناسی بود اما با صعودی شدن و بالا رفتن سن اکثر افراد در جامعه، روانشناسان دریافتند که باید بیماری‌های آلزایمر، زوال عقل و افسردگی در افراد مسن مورد بررسی قرار گیرد. این رشته از روانشناسی بیشتر به درمان افراد بالای ۶۰ سال می‌پردازد. بیماری آلزایمر، زوال عقل، بیماری پارکینسون، بیماری گلوکوم ( آب سیاه)، آرتروز و دیابت چند بیماری پزشکی است که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و بسیاری از این بیماری‌های پزشکی هم ریشه بیولوژیکی و هم ریشه روانشناختی دارد. و اینجاست که روانشناسی سالمندی بسیار کارآمد می‌شود.

هر سالمندی می‌تواند از خدمات روان درمانی سالمندان استفاده کند. به عنوان یک سالمند، شما یا شخصی که می‌شناسید ممکن است به این خدمات نیاز داشته باشید.

برای تشخیص این موضوع، به نشانه های ذهن و بدن خود توجه کنید. با بیماری های مزمن، زوال عقل و آلزایمر، افسردگی و اضطراب در دوران پیری آشنا شوید.
خطر ابتلا به بیماری روانی در هر مرحله از زندگی فرد وجود دارد. سالمندان ممکن است استرس بیشتری نسبت به بقیه افراد جامعه تجربه کنند.

به عنوان مثال، کاهش تحرک، دردهای مزمن، ناتوانی یا سایر مشکلات ناشی از بیماری های دیگر مانند مرگ عزیزان و کاهش درآمد به دلیل بازنشستگی، همگی از دلایل استرس در سالمندان هستند.
سلامت روان در دوران سالمندی بسیار مهم است، زیرا سلامت روانی سالمندان بر سلامت جسمانی تأثیر زیادی دارد.

برای مثال، افراد مسن‌تر مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر از افراد مسن سالم دچار افسردگی می‌شوند. علاوه بر این، افسردگی در سالمندان در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بیماری های دیگری شود.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست