Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۴۳ ثانیه

خدمات توانبخشی چیست?

توانبخشی حیطه ای از علوم پزشکی است که در آن به افرادی که طی یک بیماری و یا آسیب مهارت های خود را از دست داده اند؛ کمک می شود تا دوباره توانمند شوند.

توانبخشی بر خلاف سایر حیطه های علوم پزشکی از درمان های مبتنی بر دارو استفاده نمی کند؛ بلکه درمان های متخصصین توانبخشی مبتنی بر تمرین درمانی (شامل تمرین های فیزیکی و فکری)، درمان های الکتریکی و مکانیکی (همچون الکتروتراپی، مکانوتراپی و...) و یا تجویز وسایل کمکی همچون اوتز، پروتز، اندام مصنوعی، کمربند ها و گردنبندهای درمانی، عینک، سمعک و غیره بوده و از این طریق به توانمند سازی افراد ناتوان کمک می کنند.

متخصصین توانبخشی 

متخصصین توانبخشی افرادی هستند که در یک یا چند حیطه از علوم توانبخشی تحصیل دانشگاهی داشته و از سوی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت دریافت کرده باشد.

حیطه های علوم توانبخشی شامل موارد زیر است:

1- فیزیوتراپی (جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد فیزیوتراپی و کاربردهای آن این مقاله را مشاهده کنید)

2- کاردرمانی (جهت کسب اطلاع بیشتر درمورد کاردرمانی و کاربردهای آن این مقاله را مطالعه کنید)

3- ارتوپدی فنی

4- بینایی سنجی

5- شنوای شناسی

6- مددکاری اجتماعی

7- گفتاردرمانی

فیزیوتراپی فیزیوتراپی شاخه ای از علوم توانبخشی بوده که به کمک تمرین درمانی، درمان های دستی (منوال تراپی یا Manual Therapy) ، درمان های مکانیکی (مکانوتراپی یا Mechanotherapy)، درمانهای الکتریکی (الکتروتراپی یا Electrotherapy) به کاهش و یا از بین بردن درد های اسکلتی-عضلانی، افزایش قدرت عضلات و دامنه حرکتی مفاصل و بهبود تعادل افرادی که به دلیل بیماری و یا آسیب به نحوی مهارت حرکتی خود را از دست داده اند، کمک میکند.افرادی که در رشته فیزیوتراپی تحصیل کرده اند را فیزیوتراپیست و یا متخصص فیزیوتراپی می نامند و این افراد مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در این رشته را از سوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور دریافت نموده اند.


کاردرمانی کاردرمانی یکی از شاخه های علوم توانبخشی بوده که از طریق تمرین درمانی، تجویز وسایل کمکی (ارتز، پروتز و اندام های مصنوعی) و درمان های دستی (منوال تراپی یا Manual Therapy) به بهبود مهارت جسمی و مهارت تعادلی افراد، از طریق تمرین های فکری به بهبود مهارت های ذهنی و روحی افراد کمک میکند. درمان های کاردرمانی شامل تمامی حیطه هایی که یک فرد ممکن است در آن آسیب ببیند کاربرد دارد؛ چرا که این رشته دیدگاه کلی نگر نسبت به یک بیمار داشته و کاردرمانگر تمامی عواملی که ممکن است یک فرد به خاطر آن درگیر ناتوانی شده باشد را در نظر گرفته و بر اساس آن درمان های خود را برنامه ریزی میکند. افرادی که در رشته کاردرمانی تحصیل کرده اند را کاردرمانگر و یا متخصص کاردرمانی می نامند و این افراد مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری از یکی از دانشگاه ها علوم پزشکی کشور را دریافت نموده اند.

ارتوپدی فنی ارتوپدی فنی یکی از رشته های پویا و درحال گسترش علوم توانبخشی بوده که وظیفه ساخت وسایل کمکی همچون کفش های طبی، ارتز ها، مفاصل مصنوعی و وسایل کمکی تجویز شده از سوی متخصصین ارتوپدی، فیزیوتراپیست ها و متخصصین کاردرمانی و پروتزهای زیبایی تجویز شده توسط متخصصین زیبایی را بر عهده دارد. روند ساخت وسایل تجویز شده طی یک پروسه کاملا هنری و با ظرافت کامل انجام شده و برای هر فرد به طور منحصر به فرد روند اندازه گیری، قالب گیری و ساخت انجام می شود. افرادی که در رشته ارتز و پروتز تحصیل کرده اند را متخصص تکنیکال ارتوپدی می نامند و این افراد موفق به دریافت یکی از مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توسط یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شده اند. متخصصین تکنیکال ارتوپدی عضوی جدا نشدنی از تیم پزشکی هستند؛ چرا که بسیاری از جراحی ها و درمان های توانبخشی بدون هنر این متخصصین عزیز غیر ممکن می شود.
بینایی سنجی چیست؟

بینایی سنجی حیطخ ای از علوم توانبخشی و چشم پزشکی محسوب می شود که وظیفه معاینات حدت بینایی، ارزیابی دید دو چشمی، دید رنگ و سایر غربالگری ها و به طور کلی معاینات مربوط به دیدن افراد را به عهده دارد. عموما افراد برای معاینه چشم خود به متخصصین چشم پزشکی مراجعه میکنند؛ منتها این کار غلطست؛ چرا که کارشناسان بینایی سنجی (اپتومتریست ها) به طور تخصصی و حرفه ای توانایی تشخیص عیوب بینایی افراد و تجویز عینک و یا لنز متناسب با مشکل فرد را دارا هستند.

شنوایی شناسی شنوایی شناسی، یکی دیگر از شاخه های توانبخشی بوده که به مطالعه، ارزیابی و درمان اختلالات شنوایی و تعادلی مربوط به گوش انسان می پردازد. کارشناسان شنوایی شناسی به کمک دستگاه های پیشرفته خود متوجه اختلالات مربوط به گوش افراد شده و طبق نتایج و شواهد خود اقدام به درمان از طریق سمعک و یا سایر روش های درمانی خود می کنند.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مقالات پیشنهادی

%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84.jpg
بهترین ویتامین برای درد مفاصل