Document

زمان مطالعه : ۲ دقیقه و ۵۴ ثانیه

شانه یخ زده یا منجمد (Frozen Shoulder)

شانه يخ‌زده عبارت است از گرفتگی و سخت شدن مفصل شانه به دلیل زخم شدن بافت آن که منجر به حرکت دردناک شانه و يا بي‌حرکتي آن مي‌شود.

علت واقعي بروز یخ زدگی شانه به‌درستی شناسايي نشده و هنوز مورد ترديد است.

برخي از پزشکان معتقدند که اين عارضه ناشي از التهاب است، براي مثال وقتی‌که بافت پوشاننده‌ (غلاف) يک مفصل دچار التهاب مي‌شود (سينوويت)، و يا هنگامی‌که يک واکنش خود ايمني از بدن بروز مي‌کند و بدن شروع به حمله به مواد و بافت‌هاي تشکیل‌دهنده خود مي‌کند، مشکل شانه یخ زده به وجود مي‌آيد.

ساير علت‌هاي احتمالي براي ايجاد انواع شانه یخ‌زده عبارت است از:

• واکنش بدن بعد از آسیب‌دیدگی يا انجام عمل جراحی
  • درد ناشي از عوارض ديگری مانند آرتروز، پارگی عضله گرداننده شانه، بورسيت (التهاب کيسه‌های حاوي مايع مفصلی) و يا تندينيت (التهاب تاندون) که باعث مي‌شود شما مدتي شانه خود را حرکت ندهيد.
  • بی‌حرکت شدن شانه مثلاً به خاطر بستن آن بعد از جراحي يا شکستگي دست.
  • با اين حال، هنوز هيچ دليل قطعي و شناخته‌شده‌ای براي شروع بروز شانه یخ‌زده وجود ندارد.

یک بیماری با علت نامشخص می باشد که سبب درد و محدودیت حرکات شانه در تمام جهات می شود. معمولا در سنین ۴٠-۶٠ سالگی و در جنس زن ایجاد می شود.

شیوع این بیماری در ٢-۵ درصد جمعیت عمومی می باشد. شایع ترین بیماری همراه آن دیابت می باشد و سایر بیماریهای شایع دیگر شامل:

• دیسکوپاتی گردنی
  • بیماریهای قلبی
  • بیماریهای تیرویید ( کم کاری تیرویید و …)، پارکینسون
  • ضربه
  • جراحی های سینه
  • سکته مغزی

درد و محدودیت حرکات شانه معمولا بتدریج و به صورت پیشرونده ایجاد می شود.

درد بیماران در ناحیه شانه و بازو احساس می شود و پس از مدتی بیماران در هنگام خواب بویژه روی سمت شانه درگیر دچار درد و مشکل می شوند.

در ابتدا بیشتر درد در طی شب بوده ولی بتدریج درد در تمام روز با تشدید بیشتر درد در شب همراه می شود.

بیماران در حرکات بالابردن دست و فعالیتهایی مثل شانه کردن موها و بردن دست پشت کمر دچار اختلال عملکرد می شوند.

شانه یخ‌زده به یکباره و ناگهانی رخ نمی‌دهد؛ بلکه به تدریج و بعد از گذشت مدتی فرد حس می‌کند که شانه‌هایش سفت شده‌اند و حس درد او را آزار می‌دهد. درد شانه در شانه یخ‌زده 3 حالت دارد. حالت اول به این صورت است که فرد دامنه حرکتی محدودی برای شانه‌ها دارد و اگر بخواهد بیشتر از حد مشخصی شانه‌ها را حرکت دهد، شانه‌هایش درد می‌گیرند. در حالت دوم، مفصل شانه در هنگام حرکت، سفت است و درد دارد. حالت سوم هم به این صورت است که شانه فرد به آرامی شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند.

اگر کسی به شانه یخ‌زده مبتلا شود، شب‌ها بیشتر احساس درد دارد. چون وقتی روی شانه آسیب دیده می‌خوابد، فشار بیشتری روی آن وارد می‌شود و درد آن هم طبیعتا بیشتر می‌شود. شانه یخ‌زده در زنان بیشتر از مردان شایع است و معمولا افراد بالای 40 سال به این نوع درد دچار می‌شوند. همچنین اگر کسی تصادف کند یا دستش شکسته شود هم به چنین حالتی دچار می‌شود. به طور کلی شانه یخ‌زده خود به خود بر اثر گذشت 12 تا 18 ماه با رعایت اصول درست حرکتی شانه و دست، خوب می‌شود.

برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی شانه یخ‌زده و کاهش درد آن، بهتر است به فیزیوتراپ مراجعه کنید تا با انجام دادن تمرین‌های مناسب از شر درد و محدودیت حرکتی شانه یخ‌زده خلاص شوید. یکی دیگر از گزینه‌های درمان شانه یخ زده تزریق داروی کورتیکواستروئید است. در بعضی موارد هم از گزینه عمل جراحی استفاده می‌شود.

کلینیک  توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.