علائم کمردرد

بازدید: 174 نفر
انتشار: 21 Bahman 1402
علائم کمردرد

کمردرد یک دلیل رایج برای غیبت از محل کار و جستجوی درمان پزشکی است. کمردرد می تواند ناراحت کننده و ناتوان کننده باشد،همچنین می تواند ناشی از آسیب، فعالیت و برخی شرایط پزشکی باشد.

کمردرد به دلایل مختلف می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش سن افراد، به دلیل عواملی مانند شغل قبلی و بیماری تخریبی دیسک، احتمال ابتلا به کمردرد افزایش می‌یابد. کمردرد ممکن است با ستون فقرات استخوانی کمر، دیسک های بین مهره ها، رباط های اطراف ستون فقرات و دیسک ها، نخاع و اعصاب، عضلات کمر، اندام های داخلی شکم و لگن و پوست اطراف ناحیه کمر مرتبط باشد.

درد در قسمت بالای کمر ممکن است به دلیل اختلالات آئورت، تومورهای قفسه سینه و ستون فقرات باشد.

کمردرد یکی از شایع‌ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می‌کنند یا از کار خود باز می‌مانند و یکی از دلایل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. خوشبختانه، شما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری یا تسکین بیشتر کمردرد انجام دهید. اگر پیشگیری شکست بخورد، درمان خانگی ساده و مکانیک مناسب بدن اغلب در عرض چند هفته کمر شما را بهبود می‌بخشد و آن را کارآمد نگه می‌دارد. برای درمان کمردرد به ندرت نیاز به جراحی است.

علائم کمردرد
کمردرد می تواند از درد عضلانی تا احساس تیرکشیدگی، سوزش یا حس چاقو زدن به ناحیه دچار درد کمر متغیر باشد. علاوه بر این، درد ممکن است به پایین ساق پا کشیده شود یا با خم شدن، چرخش، بلند کردن، ایستادن یا راه رفتن بدتر شود.

چه زمانی برای کمردرد باید به پزشک مراجعه کرد؟
اکثر کمردردها به تدریج با درمان خانگی و خودمراقبتی معمولاً در عرض چند هفته بهبود می یابند. در صورت کمردرد با علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

در چند هفته گذشته ادامه دارد
شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد
به سمت پایین یک یا هر دو پا پخش می شود، به خصوص اگر درد به زیر زانو کشیده شود
باعث ضعف، بی حسی یا گزگز در یک یا هر دو پا می شود
با کاهش وزن غیرقابل توضیح همراه است
در موارد نادر، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.
باعث مشکلات جدید روده یا مثانه می شود
همراه با تب است
به دنبال زمین خوردن، ضربه به کمر یا آسیب دیگر
در این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل کمردرد
کمردرد اغلب بدون دلیلی خاصی ایجاد می شود که پزشک شما بتواند آن را با آزمایش یا مطالعه تصویربرداری شناسایی کند. شرایطی که معمولاً با کمردرد مرتبط هستند عبارتند از:

کشیدگی ماهیچه یا رباط،بلند کردن مکرر اجسام سنگین یا یک حرکت ناهنجار ناگهانی می تواند عضلات پشت و رباط های ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد.
اگر در شرایط بدنی نامناسبی هستید، فشار مداوم روی کمر می تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک شود.
دیسک های برآمده یا پاره شده دیسک ها به عنوان بالشتک بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات شما عمل می کنند،مواد نرم داخل دیسک می توانند برآمده یا پاره شوند و روی عصب فشار بیاورند. با این حال، می‌توانید دیسکی برآمده یا پاره شده بدون کمردرد داشته باشید. بیماری دیسک اغلب به طور اتفاقی هنگامی که به دلایل دیگری عکسبرداری با اشعه ایکس ستون فقرات انجام می دهید، مشاهده می شود.
آرتروز،استئوآرتریت می تواند کمر را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد، آرتریت در ستون فقرات می تواند منجر به باریک شدن فضای اطراف نخاع شود، وضعیتی که به آن تنگی نخاعی می گویند.
پوکی استخوان، اگر استخوان‌های شما متخلخل و شکننده هستند، مهره‌های ستون فقرات شما ممکن است دچار شکستگی‌های دردناک شوند.
کمردرد معمولاً از فشار، تنش یا آسیب ناشی می شود.علل متداول کمردرد عبارتند از: کشیدگی عضلات یا رباط ها یک اسپاسم عضلانی تنش عضلانی دیسک های آسیب دیده صدمات، شکستگی یا سقوط.

فعالیت هایی که می توانند منجر به فشار یا اسپاسم شوند عبارتند از بلند کردن نادرست چیزی بلند کردن چیزی که خیلی سنگین است، انجام یک حرکت ناگهانی و ناخوشایند مشکلات ساختاری تعدادی از مشکلات ساختاری نیز ممکن است منجر به کمردرد شود. دیسک های پاره شده، هر مهره در ستون فقرات توسط دیسک ها محافظت می شود. اگر دیسک پاره شود، فشار بیشتری روی عصب وارد می‌شود و در نتیجه کمردرد ایجاد می‌شود. بیرون زدگی دیسک، مانند دیسک‌های پاره‌شده، دیسک برآمده می‌تواند باعث فشار بیشتر روی عصب شود. سیاتیک، یک درد شدید و شدید از باسن و پشت ساق پا عبور می کند که به دلیل فشار دادن برآمدگی یا فتق دیسک روی عصب ایجاد می شود. آرتروز، استئوآرتریت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل باسن، کمر و سایر نقاط شود. در برخی موارد فضای اطراف نخاع باریک می شود که به عنوان تنگی نخاع شناخته می شود.

انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، اگر ستون فقرات به شکل غیرعادی منحنی شود، کمردرد ایجاد می شود. به عنوان مثال می توان به اسکولیوز اشاره کرد که در آن ستون فقرات به پهلو خم می شود. پوکی استخوان، استخوان ها، از جمله مهره های ستون فقرات، شکننده و متخلخل می‌شوند و احتمال شکستگی های فشاری را افزایش می دهند.مشکلات کلیوی، سنگ کلیه یا عفونت کلیه می‌تواند باعث کمردرد شود.

عادت های حرکات و وضعیتی بدن
حالت یک وضعیت نشستن بسیار خمیده هنگام استفاده از رایانه می تواند به مرور زمان باعث افزایش مشکلات کمر و شانه شود. کمردرد همچنین می تواند ناشی از برخی فعالیت های روزمره یا وضعیت نامناسب بدن باشد.

نمونه های از این حرکات که موجب کمر درد میشوند عبارتند از:

پیچش بیش از حد کمر
سرفه یا عطسه کردن طولانی
تنش عضلانی
کشش بیش ازحد
خم شدن ناخوشایند یا برای مدت طولانی هل دادن و کشیدن
بلند کردن یا حمل چیزی سنگین
ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی
فشار دادن گردن به سمت جلو، مانند هنگام رانندگی یا استفاده از رایانه
رانندگی طولانی بدون وقفه، (حتی زمانی که قوز نکرده باشید)
خوابیدن روی تشکی که بدن را نگه نمی دارد و ستون فقرات را مسقیم نگه می دارد

عوامل مستعدکننده
هر کسی ممکن است دچار کمردرد شود، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به کمردرد قرار دهند:

افزایش سن، کمردرد با بالا رفتن سن، از حدود ۳۰ یا ۴۰ سالگی شروع می شود.
عدم ورزش، عضلات ضعیف و استفاده نشده در پشت و شکم ممکن است منجر به کمردرد شود.
اضافه وزن، وزن بیش از حد بدن فشار بیشتری را به کمر شما وارد می کند.
بیماری ها، برخی از انواع آرتریت و سرطان می توانند به کمردرد منجر شود.
بلند کردن نامناسب اجسام، استفاده از کمر به جای پاها می تواند منجر به کمردرد شود.
شرایط روانی، به نظر می رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند، بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.
سیگار کشیدن، میزان کمردرد در افراد سیگاری افزایش یافته است. این ممکن است به این دلیل رخ دهد که سیگار کشیدن باعث سرفه بیشتر می شود که می تواند منجر  به فتق دیسک شود. سیگار همچنین می تواند جریان خون به ستون فقرات را کاهش دهد و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست