ارتوپدی فنی چیست و چه کاربردی دارد؟

بازدید: 230 نفر
انتشار: 13 Esfand 1402
ارتوپدی فنی چیست و چه کاربردی دارد؟

ارتوپدی فنی یکی از رشته های پزشکی است که در آن برای طراحی و ساخت دستگاه های مصنوعی درمان به نام ارتز فعالیت دارند. ارتز ها به جهت تغییر یا اصلاح ویژگی های عملکردی و ساختاری سیستم عصبی و سیستم اسکلتی بدن ساخته می شوند. افرادی که در این رشته فعالیت می کنند این مجوز را دارند که به تولید و مدریت ارتز ها مشغول باشند.

ارتز ها به جهت حمایت از اندام بیمار جراحی شده و یا مبتلا به یک بیماری خاص استفاده می شود، روند کاری ارتز ها شامل هدایت، محدود کردن و یا ثابت نگه داشتن مفصل و اندام بدن می باشد.

ارتوپدی فنی چیست
همان طور که اشاره کردیم ارتوپدی فنی یکی از زیر مجموعه های رشته ارتوپدی تست که مربوط به قسمت های فنی و ارگونومی بدن می باشد.

در این رشته ساخت و طراحی دستگاه های مصنوعی انجام می شود که این دستگاه ها به نام های ارتز و پروتز شناخته می شوند و به کمک آن ها افرادی که در بخش های مختلفی از بدن خود به اختلال دچار شده اند می توانند آسیب وارد شده را جبران کنند.

افرادی که در این رشته فعالیت می کنند باید با تمامی حرکات بدن به خوبی آشنا باشند و مهارت های عملی و فنی مناسبی برای خلاقیت و طراحی ابزار مورد نیاز بیمار داشته باشند.

جدا از این موضوع بسیار مهم است که فرد حاضر در این رشته مهارت های دیگری نظیر درک نیاز های بیمار، توانایی قوی در برقراری ارتباط، شناخت آسیب های مختلف و … را داشته باشد.

خدمات درمانی که توسط کلینیک ارتوپد فنی فراز ارائه می شود، از بهترین روش های علمی و به روز دنیا به صورت غیر جراحی به بیماران توسط متخصصانی با تخصص و تجربه بالا عرضه می شود.

ما در کلینیک خود با روش هایی پیشرفته قادر به ساخت انواع ارتز های مخصوص مشکلات و عارضه های شما هستیم.

روند درمان بیمارن به کمک ارتوپدی فنی
فرایند درمان برای هر بیمار نسبت به دیگری کاملا متفاوت است، اما به صورت کلی در مراحل زیر دارای نقطه اشتراک می باشند که این روند برای اکثریت افراد یکسان است:

بررسی سابقه
در مرحله اول سابقه بیمار و شرایط آسیب دیدگی فرد مورد بررسی قرار می گیرد، در این جا لازم است ارزیابی ها به صورت دقیق انجام شود تا تمامی مشکلات شناسایی شوند.

تشخیص آسیب
در این مرحله ارتز و با پروتز مناسب برای آسیب بیمار تشخیص داده می شود، اما در ابتدا از روش هایی مثل کچ گرفتن استفاده می شود، در نهایت اگر بیمار به روش های گفته شده پاسخ مناسبی ندهد برای رسیدن به نتیجه مناسب از ارتز ها و یا پروتز استفاده می شود.

پیگیری وضعیت بیمار
در مرحله سوم و آخر باید به صورت بلند مدت وضعیت بیمار تحت نظر باشد، باید به صورت مرتب بررسی شود که استفاده از ارتز ها چه تاثیری برای بیمار داشته است و آیا روند بهبودی ایجاد شده است یا نه.

وظایف ارتوپدی فنی چیست؟
پس از آشنایی با کارایی ارتوپد فنی به بررسی شرح وظایف آن ها می پردازیم. وظایف یک ارتوپد فنی عبارت است از:

ویزیت بیماران نیازمند به وسایل و تجهیزات حرکتی مانند پای مصنوعی
تشخیص و ارائه دستگاه مورد نیاز بیمار (این دستگاه چه یک پای مصنوعی باشد و یا یک کفش طبی، با هدف استقلال بیمار برای حرکت و افزایش تحرک وی انتخاب می‌شود.)
ارزیابی بیومکانیکال (منظور از آن تجزیه و تحلیل بدن می‌باشد.)
کمک به آسان‌تر و راحت‌تر حرکت کردن افرادی که به دلایل مادرزادی و یا یک حادثه دچار قطع عضو شده اند.

آموزش دادن بیمار برای استفاده از دستگاه‌های طراحی شده
تغییر تنظیمات دستگاه در شرایط مورد نیاز
بعد از طراحی و ارائه دستگاه مورد نیاز بیمار، متخصص ارتوپدی فنی به منظور پیگیری درمان و ارائه مشاوره‌های تکمیلی در دوره‌های متفاوتی شرایط بیمار و دستگاه او را مورد بررسی قرار می‌دهد.
کاربرد های ارتوپدی فنی

متخصصین ارتوپد در زمینه های زیر آموزش دیده اند و توانایی هایی زیر را به دست آورده اند:

ابزار ارتوپدی ویژه کودکان (ICP ، AMC ، MMC ، …)
ارتو- پروستتیک برای دیسملی تکنولوژی‌های سیلیکونی فردی برای ابزار پروتزی
پانسمان و ارتوستیک
ارتزهای فردی و سیستم‌ های موقعیت یابی
بازوها و وسایل مصنوعی برای اندام فوقانی از دست داده
سازه‌های ویژه ارتوپدی و سایر وسایل کمکی عمومی
درمان کرست از جمله اسکولیوزیس درمانی
ابزار فشرده‌ سازی
پاهای مصنوعی برای استفاده عمومی ، مرطوب و ورزشی
و …
انواع تجهیزات و ابزار های ارتوپدی
ارتز مچ دست
انواع ارتز ها و پروتز ها

ابزار های ارتوپدی به اصطلاح کلی برای وسیله هایی است که در قسمت های مختلفی از بدن مثل سر، تنه، گردن، ستون فقرات، دست و پا استفاده می شود. موادی که برای این ساخت این ابزار استفاده می شود اغلب شامل پارچه، پلاستیک، فلز، الیاف کربن و یا چرم می باشند.

پروتز ها
بسته به اندام آسیب دیده می توان از پروتز ها استفاده کرد، البته استفاده از پروتز زمانی توصیه می شود که قطع عضو رخ داده باشد و یا اندام به حدی آسیب دیده باشد که جراح مجبور به تعویض باشد.

دلایل دیگری که افراد را منجر به استفاده از پروتز ها می کند شامل:

نقص هنگام تولد یا اشتباه پزشکی
تروما: لغزش، سقوط یا تصادف
وضعیت پزشکی: دیابت یا مشکلات گردش خون
برای طراحی پروتز ها روش های مختلفی وجود دارد، این موضوع وابسته به این است که پروتز انتخابی برای کدام بخش از بدن لازم باشد، پروتز ها هم می توانند ساده باشند و هم پیچیده با کارایی بیشتر.

بریس قسمت های فوقانی بدن
این نوع از بریس یا اسپیلنت ها برای حمایت از بخش از فوقانی که شامل شانه، آرنج، مچ دست و انگشتان می باشد طراحی می شوند. این که از چه موادی استفاده شوند بسته به نظر متخصص و ترجیحات بیمار می باشد و معمولا شامل پارچه، فلز چرمی، کربن و یا ترکیبی از تمامی این موارد می باشد.

بریس های اندام فوقانی بدن هم به صورت آماده موجود می باشند و هم این امکان وجود دارد که بسته به وضعیت بدنی به صورت اختصاصی آن ها را طراحی کرد.

بریس اندام تحتانی
همانند اندام فوقانی، ارتز های اندام تحتانی به همین شکل هستند، این ارتز ها برای قسمت هایی از بدن که شامل لگن، ران، زانو، مچ پا و انگشتان می باشد طراحی می شود. معمولا پزشکان پس از جراحی هایی که در اندام های فوقانی انجام می شود پزشکان استفاده از این ارتز ها را توصیه می کنند که به این نوع از ارتز ها تثبیت کننده و حمایت کننده گفته می شود.

دستگاه های مخصوص شکستگی
نوع دیگری از ابزار های ارتوپد فنی مربوط به طراحی دستگاه های مخصوص در زمان های شکستگی می باشد که از اندام آسیب دیده حمایت می کنند. طراحی این ارتز ها به نحوی است که با استفاده از آن ها بهبودی سریع تر رخ می دهد و مانع از فشار بیشتر بر روی اندام مورد نظر می شوندو.

ارتز هایی که برای شکستگی اندام ها ساخته می شوند اغلب به صورت استندارد هستند و کمتر لازم می شود که شما به صورت سفارشی آن ها را بخواهید. بنابراین بلافاصله پس از آسیب می توانید از مراکز ارتوپدی تهیه کنید.

بریس های مخصوص آسیب های نخاعی
یکی دیگر از کاربرد های مهم این رشته طراحی و ساخت بریس های مخصوص برای ستون فقرات و نخاع می باشد که خود زیر مجموعه های بسیاری دارد. اکثر دستگاه هایی که برای ستون فقرات و نخاع ساخته می شوند دارای جنس سفت و سخت می باشند تا بتوانند تا حد امکان ضعف نقطعه آسیب دیده را پوشش دهند.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست