برای درمان روماتیسم مفصلی چه بخوریم؟

انتشار: 12 Esfand 1402
برای درمان روماتیسم مفصلی چه بخوریم؟

یکی از خطرناکترین نوع‌های روماتیسم مفصلی، روماتوئید آرتریت (Rheumatoid Arthritis  ) یا RA) ) است. این بیماری یک بیماری خودایمنی تخریبی و التهابی است که به طور عمده مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب درد، سفتی و تورم در بافت مفاصل می‌شود. یافته‌های یک مطالعه نشان داد که به طور قابل‌توجهی، مدیریت تغذیه در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می‌تواند نقشی مهم در کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی فرد داشته باشد. مهم‌تر از آن، از این مطالعه طی چند سال انجام شده و نشان می‌دهد که اثر مفید رژیم غذایی ضد التهاب طولانی مدت است.

شواهد بیشتری وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم‌های غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده و فیبر گیاهی، اسیدهای چرب امگا 3 و مقدار زیادی میوه و سبزیجات حتی می‌توانند خطر ابتلا به RA  را کاهش دهند. با این مطلب در به طب آنلاین همراه باشید، تا بدانید چه غذاهایی می‌توانند به کاهش علائم و حفظ سلامت شما کمک کنند

چه مواد غذایی برای روماتیسم خوب است؟
 انتخاب مواد غذایی با توجه به تحمل سلیقه افراد و حساسیت غذایی آنها مهم است. برخی افراد ممکن است به مواد غذایی خاصی آلرژی داشته باشند که مصرف آنها تشدید کننده علائم خواهد بود. همچنین مسلم است که چاقی یک عامل خطر برای شرایط التهابی است و نباید به هیچ وجه از آن غافل شد.

چربی بدن موادی تولید می‌کند که باعث التهاب خواهد شد و هر چه این نوع چربی بیشتر باشد، بدن ملتهب‌تر می‌شود. علاوه بر این، غذاهایی که منجر به چاقی می‌شوند دارای چربی، شکر، نمک و مواد فرآوری شده هستند. رژیم غذایی برای روماتیسم باید شامل مواد غذایی ضد التهاب و مفید برای سلامتی مفاصل باشد. در ادامه برخی از مواد غذایی و غذاهایی که به نظر می‌رسد که برای افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی مفید باشند، بیان شده است:

روغن زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ضد التهاب‌
محققان به فواید ضدالتهابی روغن زیتون علاقه‌مند شده‌اند زیرا افرادی که از این رژیم سنتی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، شرایط بهداشتی مرتبط با التهاب، مانند بیماری‌های دژنراتیو مفاصل یا دیابت بهتری دارند. محققان دریافته‌اند که اولئوکانتال، ‌ترکیبی که در روغن زیتون بکر یافت می‌شود، اثری مشابه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) مانند ایبوپروفن در سرکوب التهاب ایفا می‌کند که آن را به روغنی عالی برای استفاده در پخت و پز غذا تبدیل می‌کند

ماهی‌های چرب و درمان روماتیسم زانو
مصرف ماهی‌های چرب که حاوی اسیدهای چرب امگا-3 می‌باشند، ممکن است برای برخی افراد با روماتیسم مفصلی مفید باشد. امگا-3 یک نوع اسید چرب ضروری است که در برخی از ماهی‌ها وجود دارد.

تحقیقات نشان داده که مصرف امگا-3 می‌تواند به کاهش التهابات در مفاصل از جمله مفاصل زانو کمک کند و علائم روماتیسم زانو را کاهش دهد. این مواد به تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش عوارض آن در افراد مبتلا به روماتیسم کمک کنند.

چای سبز آرامش بخش مفاصل
چای سبز حاوی ‌ترکیباتی به نام‌های کاتچین‌ها و فلاوونوئیدها است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌باشند. اثر آن بر روی آرتریت روماتوئید مدتهاست مورد مطالعه قرار گرفته و اثر بخشی آن تا حدود زیادی به اثبات رسیده است.‌ ترکیبات آن می‌توانند به کاهش التهابات و درد مفصلی کمک کنند و در مدیریت برخی از علائم روماتیسم مفصلی زانو مفید باشند.

زردچوبه ادویه تسکین دهنده التهاب
ترکیب فعال اصلی زردچوبه به نام کرکومین است که ممکن است به کاهش التهابات مفصلی و کمک به کنترل درد در برخی از بیماری‌های مفصلی مرتبط با روماتیسم مفصلی کمک کند. شما می‌توانید زردچوبه را به شکل پودر به عنوان ادویه به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا در طی زمان به کاهش علائم روماتیسم مفصلی، از جمله درد و تورم، کمک کند. با این حال، تاثیرات زردچوبه ممکن است برای هر فرد متفاوت باشند و نیاز به مصرف منظم و مقادیر مناسب داشته باشد.

زنجبیل ضدالتهابی با عملکرد مشابه آسپرین و ایبوپروفن
زنجبیل یک گیاه دارویی است که به عنوان یک منبع طبیعی از ‌ترکیبات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شود. برخی افراد ممکن است زنجبیل را به عنوان یک تکمیل‌کننده درمانی برای کاهش درد و التهابات مرتبط با روماتیسم مفصلی مصرف کنند. این‌ ترکیبات به کاهش علائم مانند درد و تورم مفصلی کمک می‌کنند. شکل‌های مختلفی از زنجبیل وجود دارد، از جمله زنجبیل تازه، پودر زنجبیل و عصاره زنجبیل. می‌توانید زنجبیل را به صورت تازه یا در فرم مواد غذایی مصرف کنید، مثلاً با اضافه کردن آن به غذاها یا تهیه چای زنجبیل.

چه میوه ای برای روماتیسم خوبه؟
 برای روماتیسم، میوه‌هایی که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی هستند، مفید هستند. برخی از میوه‌هایی که به عنوان مفید برای کسانی که با روماتیسم مبتلا هستند، شناخته می‌شوند عبارتند از:

توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان و موثر در درمان روماتیسم
 یک یا چند وعده توت تازه یا منجمد مانند زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، شاه توت یا‌ هاکلبری را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. این میوه‌های کوچک حاوی ‌ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی مانند پروآنتوسیانین‌ها و اسید الاژیک هستند که با التهاب و آسیب سلولی مبارزه می‌کنند.

آناناس دارای آنزیم‌های کاهنده تورم
 آناناس سرشار از ویتامین C و آنزیم بروملین است که با کاهش درد و تورم هم در آرتروز و هم در آرتریت روماتوئید مرتبط است. بنابراین، هر فرصتی که دارید، این میوه استوایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آن را به صورت مکعبی در سالاد میوه یا  مخلوط در اسموتی امتحان کنید. بروملین به شکل مکمل نیز موجود است، اما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید زیرا می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد، به خصوص اگر از داروهای رقیق‌کننده خون مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس)، وارفارین یا  آسپرین نیز استفاده می‌کنید. بروملین همچنین ممکن است با عملکرد آنتی بیوتیک‌ها و آرام بخش‌ها تداخل داشته باشد پس در مصرف آن باید دقت کرد.

بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی چیست؟
در برخی موارد، که تغییر رژیم غذایی تاثیر چندانی ندارد، مصرف داروها ممکن است به صورت مداوم برای کنترل علائم و پیشگیری از تجدید آسیب مفاصل تجویز شوند. همچنین داروها به عنوان درمان‌های تسکینی برای کاهش درد و التهابات مفصلی در مواقع نیاز مصرف می‌شوند.

بعضی از قرص‌های روماتیسم زانو عبارتند از:

ضد التهابات غیراستروئیدی (NSAIDs): این دسته از داروها می‌تواند التهابات و درد مفاصل را کاهش دهند. مثالهایی از نام قرص‌های روماتیسم ضدالتهاب شامل ایبوپروفن و ناپروکسن می‌شوند.
گلوکوکورتیکوئیدها: این داروها معمولا برای کاهش التهاب و علائم شدید روماتیسم مفصلی مصرف می‌شوند. پردنیزولن نام یکی از گلوکوکورتیکوئدها به عنوان قرص درمان روماتیسم زانو است.
داروهای آنتی ‌روماتیسمی: به عنوان مثال، داروهای بیولوژیکی مثل توسیلیزوماب ممکن است برای درمان بعضی از انواع روماتیسم مفصلی مانند روماتیسم زانو، مورد استفاده قرار گیرند.
توجه داشته باشید که هرگز نباید هیچ یک از این داروها را خودسرانه مصرف کنید.

غذاهای مضر برای روماتیسم؛ قبل از مصرف حتما چک کنید
برخی از غذاها و مواد غذایی بر روماتیسم مفصلی تأثیر مضر دارد. این غذاها می‌توانند علائم روماتیسم مفصلی را تشدید کنند. برخی از این غذاها و مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

روغن ذرت: این روغن بسیار تصفیه شده عمدتاً از چربی امگا 6 پیش التهابی تشکیل شده و فاقد چربی ضدالتهابی امگا 3 است. به جای استفاده از روغن ذرت، دفعه بعد که یک وعده غذایی مناسب RA را برای دوز سالم چربی تک غیراشباع می‌پزید، از روغن زیتون یا روغن آووکادو استفاده کنید یا از روغن‌های امگا 3 مانند روغن بذر کتان استفاده کنید.
غذاهای پرالسیم: مصرف بیش از حد غذاهای حاوی پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز و محصولات لبنی ممکن است به افزایش التهابات مفاصل کمک کند. به جای آن،‌ ترجیحا به منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا، نخود، و سویا متمرکز شوید.
مواد غذایی حاوی گلوتن: مصرف بیش از حد غذاهای پودری مثل گندم کامل و جو می‌تواند سبب تحریک مفاصل شود. در برخی موارد، امکان دارد مصرف گندم و جو باعث افزایش علائم روماتیسم مفصلی شود.
غذاهای پرچرب: مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده و ‌ترانس چربی به افزایش التهابات و عوارض مرتبط با روماتیسم مفصلی منجر می‌شود. توصیه‌ای که باید به آن توجه داشت اینکه به جای آن، از چربیهای نیمه‌چرب مثل روغن زیتون استفاده کنید.
گوشت قرمز: علاوه بر اینکه، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است، خطر افرایش التهاب مفاصل را نیز دارد. سعی کنید مصرف گوشت قرمز را به یک بار در هفته محدود کنید.
تاکید می‌شود که تأثیرات مواد غذایی برای هر فرد متفاوت است و نباید افراد بدون نظر پزشک از یک برنامه مشابه استفاده کنند.
زانوبند زاپیامکس برای بیماران دارای روماتیسم مفصلی چه مزیتی دارد؟
زانوبند زاپیامکس (Zapiamax) یک نوع از زانوبندهای نسل اولتراسوند است که به عنوان یک وسیله‌ای درمانی برای برخی از بیماران با روماتیسم مفصلی و مشکلات مفصلی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از  این نوع زانوبند دارای مزایای زیر است:

پشتیبانی و استفاده در مواقع مختلف: زانوبند زاپیامکس می‌توانند به بیماران در تثبیت و پشتیبانی مفصل زانو در طول روز کمک کنند، به ویژه در زمان‌هایی که مفصل ممکن است آسیب ببیند یا درد داشته باشد.
کاهش فشار و تنش: زاپیامکس می‌‌توانند به کاهش فشار و تنش در مفصل زانو و عضلات اطراف آن کمک کند که در کاهش درد و تورم مفصلی نقش مؤثر ایفا می‌کند.
حمایت در‌ ترمیم: در مواردی که بیماران نیاز به‌ ترمیم مفصل دارند (مانند پس از عمل جراحی مفصلی)، زاپیامکس می‌تواند به تثبیت مفصل و حمایت از فرآیند‌ ترمیم کمک کند.

درمان فوری با تکنولوژی UIC زاپیامکسزانوبند زاپیامکس
هرچند رژیم غذایی ضدالتهابی ممکن است به عنوان یک روش تسکینی موقت برای درد و التهابات مفاصل مورد استفاده قرار گیرد، اما باید به یاد داشته باشید که این ‌ترکیبات نمی‌توانند بر روماتیسم مفصلی تأثیر کاملاً درمانی داشته باشند و جایگزین درمان‌های اصلی توسط پزشک نیستند. برای درمان و مدیریت روماتیسم مفصلی، مهمترین گام همچنان مشورت با پزشک و اعتماد به درمان‌های تخصصی و دارویی مناسب است. همچنین، قبل از استفاده از هر مکمل دارویی دیگر، مطلع شوید که آیا استفاده از آن مناسب و با سایر داروهای مصرفی خود در تداخل نیست.

داروی جدید روماتیسم مفصلی در ایران چیست؟
Filgotinib یک مهار کننده جدید التهاب است که به صورت مشخص آنزیم‌های JAKI را هدف قرار می‌دهد. هدف اصلی از ساخت این دارو درمان روماتیسم مفصلی است.

کلینیک  توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.