توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام عید

بازدید: 230 نفر
انتشار: 7 Farvardin 1403
توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام عید

پرخوری‌های ایام نوروز معمولا سبب می‌شود تا پس از تعطیلات اکثر افراد از اضافه کردن ۲ تا ۳ کیلوگرمی وزن شکایت کنند که کاهش این وزن اضافه شده، به ویژه در میانسالان و سالمندان بسیار دشوار خواهد بود.

با پرهیز از خوردن بیش از حد شیرینی و آجیل در جهت پیشگیری از افزایش وزن تاکید باید هنگام خرید شیرینی سعی شود شیرینی‌های خشک و ترجیحا با اندازه کوچک‌تر را انتخاب کرد؛ شیرینی‌هایی که حجم و اندازه بزرگ دارند میهمانان را وادار می‌کند تا ناخواسته مقدار زیادی قند و چربی بخورند.

همچنین لازم است از شیرینی‌های تر کمتر استفاده شود. این شیرینی‌ها به دلیل داشتن "خامه" و "کرم" از میزان چربی و کالری بیشتری برخوردارند و موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود.

باید سعی شود در دید و بازدیدهای ایام عید بیشتر از میوه استفاده شود تا شیرینی، البته در مصرف میوه هم نباید زیاده‌روی کرد.

همچنین باید سعی شود آجیل‌ کم نمک خریداری شود؛ چرا که آجیل شور میزان نمک دریافتی را افزایش می‌دهد. باید در نظر داشت که انواع مغزها (بادام، پسته، فندق و ...) و تخمه‌ها حاوی مقدار زیادی چربی هستند (هر ۱۰۰ گرم آنها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری است).

از آنجا که در ایام نوروز به دلیل این که بیشتر وقت به دید و بازدید می‌گذرد، ممکن است خانواده‌ها فرصت چندانی برای طبخ غذا نداشته باشند،

این موضوع نباید بهانه‌ای برای خوردن بیش از حد فست فودها شود؛ بنابراین باید برای طبخ غذا برنامه‌ریزی شود تا اعضای خانواده مجبور به استفاده از غذاهای چرب و شور خارج از منزل نباشند.

توصیه می شود به منظور پیشگیری از پرخوری در میهمانی‌های ایام نوروز، بیشتر از سالاد و سبزی استفاده شود.

این مواد به‌ دلیل داشتن فیبر، جذب چربی و مواد قندی را کاهش داده و از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کند.

همچنین بهتر است در میهمانی‌های ایام نوروز، به جای نوشابه‌های گازدار (حتی انواع کم کالری) و آب میوه‌های صنعتی که قند زیادی دارند، از نوشیدنی‌های سالم مانند آب یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز استفاده شود.

افراد در ایام تعطیل پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا پس از تعطیلات دچار افزایش وزن نشوند.

مچنین در ایام تعطیلات نباید از مصرف شیر و لبنیات غافل شد. باید مراقب بود که در سفرها از لبنیات غیرپاستوریزه نیز استفاده نشود.

بهتر است در صورت صرف غذا در رستوران، به همراه غذا از ماست کم چرب و پاستوریزه، لیمو ترش یا آبلیمو استفاده شود چرا که این مواد محیط دستگاه گوارش را اسیدی کرده و از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کنند.

 

کلینیک توانبخشی  دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست