کف پای گود

انتشار: 27 Farvardin 1401
کف پای گود

گودی کف پا نوعی ناهنجاری است که موجب قوس زیاد کف پا می شود. این عارضه تحت عناوین مختلفی نظیر گودی کف پا، برون چرخی کف پا، برجسته شدن روی پا یا افزایش قوس طولی پا خوانده می شود. عارضه پای گود به دلیل علل شکل گیری آن دردناک تر از کف پای صاف است. درد ناشی از استرس و فشار وارده به قسمت های دیگر پا می باشد. در صورت عدم پیگیری و درمان، این مشکل ممکن منجر به عوارض خطیری شود.

علل:

⚪وضعیت عصبی یا عضلانی مانند بیماری شارکوت ماری توث

⚪ژنتیک

⚪تروما

علائم و نشانه های گودی زیاد کف پا در بین افراد متفاوت است شایع ترین علائم عبارتند از:

⚪مشکل پیدا کردن کفش مناسب

⚪کوتاه شدن طول پا

⚪چنگکی شدن انگشتان پا

⚪کمردرد، زانو درد و آسیب به مفاصل

⚪درد پا هنگام راه رفتن، دویدن و ایستادن(برخی افراد ممکن است چنین علائمی نداشته باشند.)

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق بهتر است جهت معاینه به متخصص و درمانگر مراجعه نمایید.

تشخیص:

تشخیص ناهنجاری قوس زیاد کف پا معمولا با معاینه فیزبکی بیمار آغاز می شود، بعد از معاینه فیزیکی ممکن است جهت تشخیص علت ناهنجاری گودی زیاد پا به آزمایشات بیشتری نیاز باشد. آرمایش هایی که در چنین شرایطی انجام می شوند شامل اشعه ایکس از پاها، اشعه ایکس از کمر و ستون فقرات، ام آر آی ستون فقرات و الکترومیوگرافی

⚪مدالیته های الکتروتراپی

⚪کفش و کفی طبی