با 16 روش درمان روماتیسم آشنا شوید

انتشار: 10 Esfand 1402
 با 16 روش درمان روماتیسم آشنا شوید

روماتیسم یا آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت پوشاننده مفاصل حمله می‌کند و موجب ایجاد التهاب و درد در مفاصل می‌شود. علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما به هر حال مصرف دارو،

تغییر شیوه زندگی و سایر روش‌های درمانی می‌توانند به کاهش خطر آسیب به مفاصل کمک کنند و علائم این بیماری را محدودتر کنند.

اما درمان روماتیسم چیست و چطور می‌توان با راهکارهای طب سنتی و گیاهان دارویی علائم این بیماری را کنترل کرد؟

آیا روماتیسم درمان دارد؟
روماتیسم یا آرتریت روماتوئید درمان خاصی ندارد و نمی‌توان با مصرف یک داروی خاص و یا یک روش درمانی مشخص علائم بیماری را برطرف کند. درمان این بیماری شامل تغییراتی اساسی در سبک زندگی، نوع غذا خوردن، استفاده از دارو و راهکارهای طب سنتی است. درواقع با کمک گرفتن از این درمان‌ها علائم بیماری کاهش پیدا می‌کند و فرد با درد و مشکلات کمتری روبرو خواهد شد.

درمان روماتیسم چیست؟
تاکنون تحقیقات زیادی در مورد داروهای موثر برای درمان آرتریت روماتوئید (RA) انجام‌شده است، اما این بیماری هنوز هیچ درمانی قطعی ندارد. اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید، یک رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس، ورزش منظم و سایر درمان‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

روماتیسم یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می‌کند.

داروهای بدون نسخه (OTC) و درمان‌های مکمل نیز می‌توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کنند و داروهای اصلاح‌کننده بیماری می‌توانند علائم را کاهش دهند و از آسیب مفاصل جلوگیری کنند.

اینفوگرافی روش‌های درمان روماتیسم
از رایج‌ترین روش ‌های درمان روماتیسم می‌توان به فیزیوتراپی، عمل جراحی و داروهای استروئیدی اشاره کرn.

درمان آرتریت روماتوئید با خواب کافی
هرچند خواب کافی برای همه افراد اهمیت زیادی دارد، اما این موضوع برای مبتلایان به روماتیسم بسیار مهم‌تر است. نتایج یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که کیفیت پایین خواب بر میزان درد و توانایی شما برای حرکت تأثیر می‌گذارد.

سعی کنید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید. اگر شب‌ها به‌اندازه کافی نمی‌خوابید، چرت زدن در بعدازظهر نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.

درمان RA با یوگا
یوگا یک نوع ورزش منحصربه‌فرد است که هم برای عضلات و مفاصل مفید است و هم با مزایای بالقوه تنفس و مدیتیشن همراه است. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که انجام تمرینات یوگا به مدت 6 هفته باعث بهبود خلق‌وخو، خستگی و پذیرش درد مزمن در زنان جوان مبتلا به RA شد. بر اساس بررسی تحقیقاتی در سال 2017، یوگا همچنین ممکن است درد و التهاب RA را کاهش دهد و کیفیت زندگی را افزایش دهد.

طب سوزنی
طب سوزنی یک درمان رایج در طب سنتی چینی برای کمک به تسکین درد است. از سوزن‌های نازک برای تحریک نقاط خاصی از بدن استفاده می‌کند.

طب سوزنی یک راهکار کاربردی برای کاهش درد و التهاب در افراد مبتلا به روماتیسم است.
چندین مطالعه فواید طب سوزنی را برای RA نشان داده‌اند. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2018 نشان داد که طب سوزنی ممکن است عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. مطالعه دیگری در سال 2016 نشان داد که طب سوزنی لیزری، که از لیزر به جای سوزن در نقاط طب سوزنی استفاده می‌کند، التهاب RA و فعالیت بیماری را کاهش می‌دهد. طب سوزنی معمولاً عوارض کمی دارد یا بدون عوارض است.

مصرف مکمل‌های پروبیوتیک
پروبیوتیک ها باکتری‌هایی هستند که برای سلامتی شما مفید هستند. می‌توانید آن‌ها را در غذاهایی مانند ماست، کلم ترش و کیمچی پیدا کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند در درمان روماتیسم موثر باشند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک روزانه به مدت 8 هفته باعث کاهش فعالیت بیماری و التهاب می‌شود. مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد نشان داد که پروبیوتیک ها اثرات مفیدی بر سطح انسولین در افراد مبتلا به روماتیسم دارند.

مصرف روغن ماهی یا امگا 3
یک بررسی تحقیقاتی در سال 2018 نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3، که در روغن ماهی یافت می‌شوند، علائم روماتیسم را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

مصرف روغن ماهی و امگا 3 می‌تواند به کاهش التهاب و جلوگیری از پیشرفت روماتیسم کمک کند.