کاردرمانی مناسب چه افرادی است؟

بازدید: 234 نفر
انتشار: 26 Esfand 1402
کاردرمانی مناسب چه افرادی است؟

کاردرمانی از شاخه های علوم پزشکی در حوزه توانبخشی است که بر تمام ابعاد جسمی و روحی فرد تاثیر گذار می گذارد و کیفیت زندگی فرد را بهبود می بخشد. این روش درمانی با هدف بازیابی توانایی های از دست رفته و بهبود توانایی های موجود در افراد که به هر دلیل دچار مشکلات جسمی و ذهنی شده اند، ارائه می گردد.

مهم ترین هدف کاردرمانی رسیدن به استقلال فردی و کاهش وابستگی به اطرافیان و در نهایت داشتن زندگی بهتر است.کارشناسان این رشته که کاردرمانگر نام دارد در زمینه های فیزیولوژی، آناتومی و روانشناسی دانش و توانایی های لازم را کسب کرده و می تواند به افراد در داشتن زندگی مستقل تر کمک کند.

کاردرمانی چیست ؟
‌کاردرمانی (OT) به مجموعه‌ای از فرایند‌های پزشکی گفته می‌شود که به افرادی که دارای مشکلات حرکتی یا هر نوع مشکلی که در سلامت آن‌ها وجود داشته باشد، کمک می‌کند تا دوباره بتوانند کار‌های روزانه و شخصی خود را خودشان به تنهایی انجام دهند.

برای مثال افرادی که در یک حادثه رانندگی دچار ضایعه جزئی یا کلی شده باشند، تا مدت زیادی ممکن است نتوانند حتی شخصی‌ترین کار‌های خود مثل توالت رفتن و دوش گرفتن را به تنهایی انجام دهند. بنابراین علم ‌کاردرمانی به این افراد کمک می‌کند تا آرام آرام بتوانند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرند و به تنهایی آن‌ها را انجام دهند.

انواع مختلف ‌کاردرمانی
‌کاردرمانی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی مثل ارتوپد، بیماری‌های اعصاب، درمان اختلالات مغز و اعصاب و بیماری‌هایی مثل بیماری ام اس و پارکینسون کاربرد داشته باشد. علاوه بر این در حوزه روانپزشکی هم امروز پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده و در افرادی که دچار اختلالاتی مانند افسردگی واضطراب هستند هم کاربرد دارد.

‌کاردرمانی در روانپزشکی
کار درمانی به افراد دارای بیماری‌های حاد روانی کمک می‌کند که بتوانند دوباره مسئولیت‌های فردی خانوادگی، دوستی و اجتماعی خود را بازیابی کند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند که در کنترل استرس و کاهش اضطراب‌های خود موفق عمل کنند.

‌کار درمانی همچنین در بیماری‌هایی که معمولاً آسیبی که فرد می‌بیند بسیار شدید و در بسیاری از موارد غیر قابل جبران است، بنابراین ‌کار درمانی کمک می‌کند تا افراد بتوانند به قابلیت مراقبت‌های ویژه از خود برگردند.

‌کاردرمانی در بیماری‌های عصبی
در بیماری‌هایی مثل سکته مغزی، سکته قلبی، پارکینسون‌، ام اس و سایر بیماری‌هایی که ممکن است آسیب آن‌ها به بدن بسیار بیشتر از آسیب بیماری‌های خفیف‌تر باشد، ‌کار درمانی تلاش می‌کند تا در وهله اول وضعیت زندگی بیماران را به حالت پایدار برساند.

‌کار درمانی در کودکان
کاردرمانی برای کودکانی که در آموختن مهارت‌های شناختی و محیطی خود دچار مشکل هستند، بسیار مؤثر میباشد. این علم به کودکان کمک می‌کند تا در محیط‌هایی مثل محیط‌های بازی، منزل و مدرسه بتوانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. کودکان مبتلا به بیماری‌هایی مثل فلج مغزی ، اوتیسم و سایر اختلالات پزشکی می تواند به مرکز کار درمانی مراجعه کنند.

موارد کاربرد کاردرمانی
بیماری های مادرزادی کودکان مانند فلج مغزی
اوتیسم 
اختلال بیش فعالی
عوارض ناشی از سالمندی
معلولیت
ناهنجاری در سیستم اسکلتی مانند کوتاهی اندام
ضعف عضلانی
تاخیر حرکتی
اختلال هماهنگی رشد
اسکیزوفرنی
کج گردنی
فلج های زایمانی 
دررفتگی مادرزادی مفصل لگن
پارکینسون
سکته مغزی 
ام اس
میلومننگوسل
اختلالات یادگیری مانند اختلال در نوشتن و خواندن
عقب ماندگی ذهنی مانند سندرم داون
ناتوانی در برقراری ارتباط موثر با همسالان
و …

کاردرمانی برای چه سنی مناسب است؟
استفاده از کاردرمانی سن مشخصی ندارد. برای نوزادی که تاخیر در گردن گرفتن دارد و یا برای فرد کهن سالی که مشکلاتی در عضلات و حرکت و حتی اختلالات ذهنی پیدا می کند مناسب می باشد. همینطورهدف از کاردمانی این است که برنامه های درمانی در قالب فعالیت های طبیعی روزمره باشد.

کاردرمانگر کیست و چه فعالیتی انجام می دهد؟
،متخصص و کارشناس کار درمانی مشکل فرد را پس از مراجعه به کلینیک کاردرمانی ارزیابی می کند. کاردرمانگر سپس یک برنامه عملی برای شما طراحی می کند. یک کاردرمان‌گر به بهبود کیفیت زندگی شما کمک می‌کند، تا از پس مسائل و مشکلات پس از تروما و آسیب، یا یک بیماری روانی به سادگی بربیایید.
کاردرمانگران بسیار ماهر هستند و در این موارد زیر به شما کمک می کنند:

ارزیابی و پیشنهاد رسیدگی مناسب به مشکلات عضلانی اسکلتی (کمر درد، دست درد و غیره)
ارزیابی و ارائه پیشنهاد برای تغییرات مورد نیاز در خانه یا محل کار (خانه، حمام، آشپزخانه، اتاق خواب، محل کار و غیره)
برنامه ارائه خدمات کمکی
ارزیابی یک فرد مبتلا به اختلال عصبی-روانشناختی و تغییر محیط آنها
درمان‌های توانبخشی پس از سکته مغزی
ارزیابی توانایی‌های رانندگی و ارائه یک مجوز پارک برای افراد دارای معلولیت یا محدودیت، در صورت نیاز
ارزیابی و کمک به درخواست‌های جابجایی
ارزیابی و مشاوره برای کودکان دارای تاخیر رشد
ارزیابی مهارت‌های دقیق یا ارزیابی‌های کلی
روحیه بخشی و بهبود راحتی برای افرادی که تحت مراقبت‌های تسکین دهنده یا سرطان هستند.
مشاوره تخصصی در مورد تحرک

تفاوت کاردرمانگر با فیزیوتراپیست چیست ؟
بسیاری افراد در مورد رابطه بین کاردرمانی و فیزیوتراپی سوال دارند. باید بگوییم که تفاوت‌های قابل توجه بین کاردرمانی و فیزیوتراپ وجود دارند که عملکرد این دو در این قسمت‌ها با یکدیگر تداخل پیدا می‌کند. هم متخصصین فیزیوتراپی و هم کاردرمانگران به طور گسترده‌ای در زمینه‌ی آناتومی سیستم اسکلتی عضلانی آموزش می‌بینند. ن کاردرمانگران بیشتر بر ارزیابی و بهبود توانایی‌های عملکردی فرد تمرکز می‌کنند در حالی که متخصصین فیزیوتراپی تمرکز بیشتری بر مشکلات حرکتی دارند. بدیهی است که بین این دو رشته همپوشانی وجود دارد و درمان ارائه شده توسط متخصصین نیز به آموزش و یادگیری مداوم درمانگر بستگی دارد.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست