روانشناسان سالمندی در چه زمینه هایی می‌توانند به شما کمک کنند؟

بازدید: 232 نفر
انتشار: 22 Esfand 1402
روانشناسان سالمندی در چه زمینه هایی می‌توانند به شما کمک کنند؟

روانشناسان سالمندی در چه زمینه هایی می‌توانند به شما کمک کنند؟
با افزایش سن افراد در جهان، نیاز به توجه بیشتر و رفع مشکلات سلامت روانی سالمندان به طور چشمگیری احساس می‌شود. روانشناسی سالمندان به بررسی مسائلی می‌پردازد که سالمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
به وجود آمدن رشته روانشناسی و استقبالی که هر روزه در مورد آن می شود باعث شده تا سالمندان به طور مستقیم بتوانند برای بیماری های خاص خود از این افراد بیشترین کمک را بگیرند. روانشناسان سالمندان بیشترین تمرکز خود را بر روی پیشگیری، ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی و عاطفی در سالمندان می گذارند.
این افراد به سالخوردگان کمک می کنند تا با افسردگی، اضطراب مرگ، مشکلات حافظه و نگرانی های سلامتی مقابله کنند و در زمان بیماری در کمترین زمان بهبودی خود را به دست آورند. گاهی اوقات مشکلات عاطفی و روانی در افراد مسن که با درد مزمن، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد می‌شود. روانشناسان سالمندان خدمات روانشناسی مناسبی را به این افراد ارائه می‌دهند. 

چرا روانشناسی پیری مهم است؟
بهتر است در مورد اهمیت روانشناسی پیری بیشتر بدانیم. زیرا شما یا کسی که دوستش دارید ممکن است به آن نیاز داشته باشید. ژروپسایکولوژی را می توان یک تخصص روانشناسی به شمار آورد که تمرکز اصلی آن به درک، درمان و بهبود سلامت روان سالمندان ختم می شود.
وجود افسردگی، اختلالات سلامت روان، اضطراب و بیماری های مزمن مرتبط با این دوران حاکی از این است که سالمندان به مراقبت های روانی زیادی احتیاج دارند. روانشناسان، سالمندان را تشویق می‌کند تا با انواع اختلالات، چالش ها و نگرانی های مرتبط با این دوران مانند بازنشستگی به خوبی کنار بیایند.
سالمندان، خانواده ها و مراقبان آنها می‌توانند از خدمات روان درمانی و مشاوره از روانشناسان سالمندان برای مدیریت بهتر زندگی خود در این دوران بهره‌مند شوند.
با پیشرفت های پزشکی و فناوری، طول عمر انسان افزایش یافته است. بنابراین نیاز به مطالعات سالمندی نیز بیشتر از قبل احساس می‌شود. با وجود اینکه به روانشناسی سالمندی بیشتر از قبل در کشور نیاز داریم اما در تعداد این افراد بسیار اندک است. با توجه به افزایش تعداد سالمندان، این تعداد باید در سال های آینده افزایش یابد.

اضطراب و افسردگی در سالمندان
تغییرات شناختی منفی در سالمندان به خاطر بازنشستگی، مشکلات مالی، مشکلات در رفت و آمد، مشکلات مسکن و از همه مهمتر کاهش سلامت جسمانی فرد رخ می‌دهد. اما اصلی ترین اختلال روانی در سالمندان افسردگی است.
افسردگی می‌تواند منجر به از دست دادن علاقه به انجام سرگرمی ها یا فعالیت های عادی، گوشه گیری و حتی خودکشی در موارد شدید شود. بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، تقریباً 80 درصد از افراد با مداخله به موقع قابل درمان هستند.
رشته روانپزشکی سالمندان با استفاده از روش های روان درمانی که شامل رفتار درمانی شناختی، روان درمانی پویا و روان درمانی بین فردی می شود و می تواند افسردگی را در سالمندان درمان ‌کند.
اضطراب در افراد مسن که علائم افسردگی را نیز تجربه می‌کنند، رایج است. طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، حدود 11 درصد از سالمندان در ایالات متحده از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند. اعضای خانواده اغلب علائم مربوط به اضطراب را در سالمندان نادیده می‌گیرند. زیرا این علائم معمولاً با بیماری های جسمی دوران پیری مطابقت دارد.

 

کلینیک توانبخشی  دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

.

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست