شکستگی ستون فقرات و راه های درمان

انتشار: 15 Esfand 1402
شکستگی ستون فقرات و راه های درمان

آسیب های ستون فقرات متعدد هستند و می توانند از آسیب های نسبتاً خفیف مانند رباط ها و ماهیچه ها تا آسیب های پیشرفته تر مانند دررفتگی و شکستگی مهره های ستون فقرات متغیر باشند. میزان و شدت شکستگی های ستون فقرات متفاوت است، به طوری که برخی از شکستگی ها به علت آسیب جدی نیاز به درمان های اضطراری دارند. همچنین ممکن است بسیاری از شکستگی های ستون فقرات و مهره های کمر تحت تاثیر پوکی استخوان باشد. بیشتر شگستگی های ستون فقرات درقسمت پشتی قفسه سینه و در پشت کمر رخ می دهد گه روش درمانی آن بستگی به شدت آسیب دارد. به منظور آشنایی بیشتر با علل، علائم و درمان شکستگی ستون فقرات تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آناتومی ستون فقرات
ستون فقرات نشان دهنده محور بدن انسان است که وظایف ثابت و مهمی را انجام می دهد. این عضو از بدن برای محافظت از اندام های داخلی و نخاع عمل می کند و به ما امکان حرکت می دهد. ستون فقرات یک سیستم عملکردی انعطاف پذیر است که از 7مهره گردنی، 12 مهره سینه ای، 5 مهره کمری، 5 مهره خاجی و 4 تا 5 مهره دنبالچه همراه با رباط ها و سیستم های عضلانی پیچیده تشکیل شده است.

احتمال شکستن مهره در ستون فقرات ثابت و سالم جز در صورت قرار گرفتن در معرض ضربه های بزرگ از بیرون (تصادفات اتومبیل، دوچرخه و موتور سیکلت، پرش در آب کم عمق، سقوط، تصادفات ورزشی و خشونت) رخ نمی دهد. این فقط توسط یک نیروی خارجی بزرگ ایجاد می شود. تاثیر برخی نیروها توسط ماهیچه ها قابل جذب نبوده و ستون فقرات دچار شکستگی می شود.

علت شکستگی های ستون فقرات چیست؟
از جمله دلایل اصلی شکستگی مهره ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصادفات رانندگی با ماشین یا موتورسیکلت که به عنوان شایع ترین علل به شمار می رود.
ابتلا به برخی بیماری ها مانند شکنندگی و تومورهای ستون فقرات و در ایجاد شکستگی نقش دارند.
سقوط از ارتفاع یا برش در آب کم عمق
مواجه شدن با حوادث ورزشی
در پی اعمال خشونت آمیز مانند خوردن گلوله
همچنین شکستگی های نخاعی ممکن است در اثر پوکی استخوان رخ دهد. افرادی که مبتلا به پوکی استخوان، تومورهای استخوانی و سایر موارد اساسی، دچار تضعیف استخوان می شوند. مهره کمر این افراد ممکن است در اثر فعالیت های بدنی سبک و فشار کم، در اثر چرخیدن دچار شکستگی شود.

انواع شکستگی های ستون فقرات
شکستگی ستون فقرات انواع مختلفی دارد، متخصص ارتوپدی شکستگی مهره های کمر و قفسه سینه را طبق الگوی شکستگی و میزان آسیب نخاعی به سه نوع اصلی تقسیم بندی کرده اند.
سه نوع اصلی الگوهای شکستگی ستون فقرات

انعطاف پذیر
محوری
شکاف
شکستگی ستون فقرات وانواع آن
شکستگی ستون فقرات

1- الگوی شکستگی انعطاف پذیر
در این نوع شکستگی قسمت جلویی مهره ها می شکند. و قسمت پشتی آن ها آسیب نمی بیند، این نوع شکستگی معمولا پایدار است ( یعنی استخوان ها جای خود را از دست نمی دهند. ). این شگستگی، مشکلات عصبی را در پی ندارد. این شکستگی معمولا در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند رخ می دهد.

2- شکستگی محوری
در این نوع شکستگی، مهره در هر دو جهت جلو و عقب از بین می رود. این شکستگی معمولا در افرادی که دچار سقوط بر روی پاهای خود می شوند رخ می دهد.

3- الگوی شکست شکاف
در این نوع شکستگی مهره ها از هم جدا می شوند. شکستگی شکاف در حوادث رانندگی و در برخورد اتومبیل رخ می دهد. در این حالت قسمت لگن فرد با کمربند ثابت مانده و قسمت فوقانی بدن وی به جلو می رود.

نشانه های شکستگی مهره ها
علائم شکستگی ستون فقرات
علائم مرتبط با شکستگی مهره های ستون فقرات باتوجه به شدت شکستگی و محل آسیب متفاوت است. اغلب شکستگی قفسه سینه و ستون فقرات باعث درد شدید ناگهانی می شود. اگر در این آسیب نخاع هم درگیر باشد، فرد دچار اختلال عملکرد در روده و مثانه خواهد شد. همچنین فرد بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف را در کمر و پاهای خود، حس خواهد کرد.

ستون مهره ها از بخش های مهم اعصاب مرکزی یعنی نخاع محافظت می کند. هر ضربه یا آسیبی به ستون مهره ها عصب نخاع را نیز درون این استخوان ها تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است به آسیب ها جدی منجر شود. در بسیاری از آسیب ها جراحت فقط به عضلات وارد شده و بر روی نخاع ستون مهره ها تاثیر ندارد.

اما متاسفانه در برخی موارد آسیب عصب نخاعی را نیز در گیر کرده و در نتیجه آن فلج و بی حس شدن قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود. از این رو آسیب ها و شکستگی های ستون مهره ها بسیار حساس است و باید درمان و مراقبت شود تا در آینده از مشکلات جدی تر پیشگیری کند. ترک ها و شکستگی های ستون مهره ها علاوه بر آسیب های نخاعی می توانند مشکلات دیگری همچون قوز و انحرافات نخاعی را نیز به همراه داشته باشند.

درمان شکستگی ستون مهره ها
زمانی که با علائم گفته شده به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید با تجویز تصویر برداری به تشخیص قطعی می رسد. این تشخیص با کمک سیتی اسکن، تصویر برداری اشعه ایکس و ام آر آی انجام می شود. سپس با تشخیص قطعی درمان شروع می شود. درمان شکستگی ستون مهره ها به میزان شکستگی و اسیب و میزان پایداری ستون فقرات بستگی دارد. هدف درمان ستون فقرات تسکین درد و جلوگیری از عوارض ناشی از آسیب است. این درمان می تواند شامل دو بخش جراحی ها و بریس ها باشد.

استفاده از بریس
اگر شکستگی ها پایدار باشند استفاده از بریس ها بسیرا کمک کننده است. این برس ها با ثابت نگه داشتن اسکلت و عضلات اطراف حرکت را در ناحیه آسیب محود می کنند و از این طریق درد را کاهش میدهند. همچنین ثبات ستون فقرات به سرعت بهبودی نیز می افزاید. در این روش درمان لازم است تا حدود 8 تا 12 هفته از این بریس ها در بخش آسیب دیده استفاده کنند.در مقاله ای دیگر مطالب بیشتری درباره تعویض مفصل زانو بخوانید .

جراحی
حراحی ستون مهره ها برای درمان شکستگی به دور روش متفاوت انجام می شود. در اولین روش به کمک قطعات سختی مثل پلیت ها یا قلاب ها دو مهره بالا و پائین را به هم متصل و ثابت می کنند. این روش فیوژن نام دارد. کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی از دیگر عمل های تهاجمی هستند که بر روی ستون مهره ها انجام می شوند. در این جراحی ها ماده ای بدنه مهره شکسته شده را پر کرده و آن را تقویت می کند.

عوارض شکستگی ستون فقرات
همان طور که اشاره شد، هر نوع شکستگی در مهره ها باید درمان شود، زیرا عدم درمان به موقع می تواند خطرات جدی ایجاد کند. به طورکلی عوارض احتمالی شکستگی مهره ها عبارتند از:

لخته شدن خون در لگن و پاها، به دلیل استراحت کامل در بستر
آمبولی ریه (حرکت لخته خون در بدن که به سمت ریه ها)
پنومونی
خون ریزی
نشت مایع نخاعی
پزشک این خطرات و سایر خطرات را با بیمار خود در میان می گذارد و اقداماتی مانند شروع زودهنگام درمان، مصرف داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون، انجام عمل جراحی با استفاده از تکنیک های مناسب و مراقبت پس از جراحی را برای جلوگیری از عوارض انجام می دهد.