Document

زمان مطالعه : ۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه

سندروم تونل کارپال چیست؟

سندروم تونل کارپال در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن یکی از اعصاب اصلی دست (عصب مدین) در مسیر عبورش از مچ‌دست، به‌وجود می‌آید.در این شرایط فرد در دست و بازو احساس ضعف، درد، بی‌حسی و مورمور شدن، می‌کند. در اغلب بیماران سندروم تونل کارپال طی زمان بدتر می‌شود، بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام اهمیت زیادی دارد. علائم مراحل اولیه می‌توانند با استفاده از ابزارهای ساده‌ای نظیر اسپلینت مچ‌دست و یا عدم انجام برخی فعالیت‌ها برطرف شوند.

تونل کارپال مسیر باریکی در مچ‌دست است که طرفین و کف آن از استخوان‌های کوچکی به همین نام و سقف آن از باند محکمی با جنس بافت پیوندی، به نام لیگامنت عرضی کارپال، تشکیل شده‌اند. به‌علت استحکام زیاد این عناصر، تونل کارپال ظرفیت محدودی برای افزایش فضا دارد. عصب مدین یکی از اصلی‌ترین اعصاب دست است که از ریشه‌های اعصاب موجود در گردن منشا می‌گیرد.

عصب مدین از بازو و ساعد به سمت پایین می‌رود و از تونل کارپال در مچ‌دست عبور کرده و وارد دست (منظور از دست در این نوشته از مچ تا راس انگشتان است) می‌شود. این عصب حس قسمت کف‌دستی انگشتان شست، سبابه، میانی و انگشت حلقه را تامین می‌کند، همچنین ماهیچه‌های موجود در ریشه انگشت شست را کنترل می‌کند (عملکرد حرکتی).
نُه تاندونی که انگشتان را خم می‌کنند و تاندون‌های فلکسور نامیده می‌شوند، نیز از تونل کارپال عبور می‌کنند. سندروم تونل کارپال، یکی از بیماری های مفصلی، زمانی رخ می‌دهد که تونل باریک‌تر شود یا بافت‌هایی که در اطراف تاندون‌ها وجود دارند متورم شده و عصب مدین تحت فشار قرار گیرد. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد مسن و خانم‌ها بیشتر مستعد ابتلا به این سندروم هستند.

تونل کارپال، یکی از بیماری‌های مفصلی، زمانی رخ می‌دهد که تونل باریک‌تر شود یا بافت‌هایی که در اطراف تاندون‌ها وجود دارند متورم شوند.
علائم و نشانه‌ های سندروم تونل کارپال چیست؟
در اغلب موارد، علائم سندروم تونل کارپال به‌تدریج و بدون آسیب خاصی، شروع می‌شود. بسیاری از بیماران بیان می‌کنند که در ابتدای بیماری علائم گاهی ظاهر می‌شده و گاهی از بین می‌رفته، با این‌وجود با پیشرفت بیماری علائم بیشتر عود می‌کردند و برای مدت زمان طولانی‌تری باقی می‌ماندند. علائم رایج این بیماری عبارتند از:

بی‌حسی، مورمورشدن، سوزش و درد دست، ابتدا در انگشتان شست، سبابه، میانی و حلقه
حس شوک مانند گه‌گاهی که به انگشتان شست، سبابه، میانی و حلقه کشیده می‌شود
درد یا مورمور شدن که به بالای ساعد و به سمت شانه کشیده می‌شود.
ضعف و ناتوانی در دست، که ممکن است انجام حرکات ظریف مانند بستن دکمه‌های لباس را با مشکل مواجه کند.
افتادن وسایل از دست، به علت ضعف، بی‌حسی یا کاهش درک فضایی (آگاهی از اینکه دست فرد در کجا قرار دارد)
علائم شبانه بسیار رایج هستند، به‌این دلیل که بسیاری از افراد با مچ‌هایی خم شده می‌خوابند، علائم ممکن است فرد را از خواب بیدار کنند. طی روز، علائم اغلب بعد از اینکه فرد، چیزی، مانند تلفن، فرمان ماشین یا کتاب، را برای مدت طولانی درحالتی‌که مچ‌دستش به جلو یا پشت خم است، در دست نگه دارد، ایجاد می‌شوند. بسیاری از بیماران بیان می‌کنند با حرکت دادن یا تکان دادن دست‌هایشان علائم بهبود می‌یابند.