تاثیر ورزش در سلامتی سالمندان

بازدید: 236 نفر
انتشار: 3 Khordaad 1402
تاثیر ورزش در سلامتی سالمندان

از مزایای دیگر ورزش در دوران سالمندی می‌توان به کاهش فشارخون، سلامت استخوان و مفاصل و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی خطرناکی مانند سرطان روده بزرگ و دیابت اشاره کرد.

ورزش چگونه بر سلامت سالمندان تاثیر میگذارد ؟
مطالعات و بررسی ها نشان می دهند که حتی ورزش سبک و ساده می تواند پیری را به تأخیر انداخته و باعث جوان ماندن افراد گردد . آزمایشات نشان می دهند که ورزش قلب را قوی تر ، وضع تنفس را بهتر ، عضلات و ماهیچه ها را فعال تر ، استخوان ها را محکم تر و بدن را سالم و روحیه را تقویت می کند . یکی از دانشمندانی که در زمینه ورزش و رابطه آن با حفظ قوای بدن مطالعاتی کرده می گوید : در حدود پنجاه درصد از علل مربوط به ضعیف شدن و از دست دادن نیروی حیاتی بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی مربوط به نداشتن تحرک و فعالیت بدنی است . چنانچه افراد میانسال و سالمند ورزش کنند می توانند از ۱۰ تا ۲۵ سال به عمر خود اضافه کنند . علاوه بر آن ، بررسی ها نشان می دهند که مسئله ی اینکه در چه سنی ورزش کنند اهمیت نداشته بلکه از هر زمان که افراد شروع کنند نتیجه مطلوبی خواهند گرفت.

10 دلیل برای فعالیت ورزشی در سالمندان


1- ورزش در دوران سالمندی: افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان
همانطور که زندگی ما طولانی تر می شود، پوکی استخوان نیز روی تعداد بیشتری از افراد سالمند تأثیر می گذارد و به  یکی از مشکلات عمده ی سلامتی مربوط به دوران سالمندی تبدیل می شود. پوکی استخوان روی حدود ۲۰ میلیون از زنان و ۵ میلیون از مردان تأثیر می گذارد و در هر سال منجر به بیش از ۲۵۰۰۰۰ شکستگی لگن می شود. ورزش با افزایش استحکام استخوان، شروع پوکی استخوان را به تأخیر می اندازد.


2- نقش ورزش در دوران سالمندی: بهبود خود باوری و ایجاد حس استقلال
یکی از نگرانی های مهم در افراد مسن از دست دادن کنترل، وابستگی و یا تحمیل شدن به دیگران می باشد. ورزش کمک می کند تا افراد مسن، ظرفیت بیشتری برای انجام فعالیت های روزمره ی زندگی داشته باشند.


3- نقش ورزش در دوران سالمندی: افزایش متابولیسم بدن
انجام تمرین های قدرتی عضلانی، سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این نکته می تواند منجر به کاهش درصدی از کل چربی بدن شود.


4- نقش ورزش در دوران سالمندی: افزایش تعادل بدن
با گذر عمر، رفته رفته افراد سالمند کاهش طبیعی در تعادل و هماهنگی بدن پیدا می کنند.این وضعیت با فعالیت ورزشی به تعویق میافتد و حتی با کسب قدرت مناسب و افزایش تعادل مانع افتادن و زمین خوردن آن ها شود.

5- نقش ورزش در دوران سالمندی: ایجاد یک حس اجتماعی و یا احساس تعلق داشتن
بسیاری از افراد وقتی که سن آن ها رو به سالمندی می رود خانه نشنین می شوند. ورزش روابط اجتماعی را در بسیاری از سالمندان بالا می برد. در ضمن دوستی های جدید نیز در ورزش های گروهی به آن ها انگیزه می دهد.

6- نقش ورزش در دوران سالمندی و بهبود عملکرد ریوی:
با افزایش سن به دلیل انحطاط دیسک ستون مهره ها، که باعث تغییر در شکل حفره قفسه سینه می شود، عملکرد ریوی کاهش می یابد. فعالیت های فیزیکی باعث کاهش میزان انحطاط مهره و همچنین افزایش قدرت قفسه سینه شده و در نتیجه عملکرد ریه را بهبود می بخشد.


7- اهمیت ورزش در دوران سالمندی با افزایش روحیه:
ورزش باعث کاهش بروز افسردگی و افزایش اعتماد به نفس می شود، ورزش باعث احساس موفقیت در سالمندان می گردد.


8- اهمیت ورزش در  دوران سالمندی و کمک به پیشگیری و تنظیم دیابت:
مطالعات نشان داده است که فعالیت های بدنی مانند ورزش ایروبیک می تواند ابزار مهمی جهت پیشگیری و درمان دیابت غیر وابسته به انسولین باشد.


9- انعطاف پذیری و بهبود حرکت و عملکرد مفاصل بدن در دوران سالمندی:
در فعالیت های فیزیکی که بدن نیاز به طیف گسترده ای از حرکت ها دارد، وزرش باعث افزایش انعطاف پذیری بدن می شود.همچنین گردش خون نیز افزایش می یابد.


10- بهبود وضعیت قلبی عروقی با ورزش در دوران سالمندی:
ورزش های قلبی عروقی با کاهش خطر و ریسک بیماری های قلبی به حفظ سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی کمک می کند. تمرین های بدنی مناسب پیشرفت را در بسیاری از جنبه های عملکرد قلب و عروق ا نشان داده است.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روز ترین ابزاره در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  


آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

 

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست