Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۱۸ ثانیه

موادی که برای دیسک کمر مفید هستند

موادی که برای دیسک کمر مفید هستند
برای کمک به درمان و بهبود دیسک کمر باید چند ماده را به بدنتان برسانید که بعضی از آنها در زیر آورده شده است:

کلسیم
کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان ها است و مصرف آن در دوره رشد و زمانی که به دیسک کمر مبتلا شده باشید، ضروری است. با اینحال مصرف شیر و مکمل های کلسیم به قویتر شدن استخوانتان کمک خاصی نمی کند چرا که کلسیم مصرفی باید در تعادل با مواد دیگری باشد که امکان جذب و استفاده درست از کلسیم را برای بدن فراهم کند.

استفاده از لبنیات مثل شیر، ماست و پنیر رایج ترین و مهمترین منابع کلسیم هستند. از منابع مهم دیگر شامل کلسیم می توان به گیاهان سبز مثل کلم پیچ، سبزی خوردن، بادام، پرتقال و بعضی ماهی ها مثل ساردین و سالمون اشاره کرد.

فسفر
فسفر برای حداکثرسازی مزایای ناشی از کلسیم ضروری است و از مواد غذایی سرشار از فسفر می توان به تخم ها، غلات و گوشت اشاره کرد که به دیسک کمر کمک می کند.

منیزیم
این ماده هم بخشی از مواد تشکیل دهنده استخوان و دیسک کمر است و در بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن نقش ایفا می کند. وقتی بدن با کمبود منیزیم مواجه باشد، منیزیم استخوان توسط بدن مصرف می شود و این موضوع منجر به کاهش تراکم استخوان و بروز مشکل دیسک کمر می شود. منیزیم در سبزیجات، ماهی، دانه ها، آووکادو، موز و شکلات تلخ (حداقل 70 درصد) پیدا می شود.

آهن

 این ماده معندی نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن و تبدیل ویتامین دی دارد. آهن برای تشکیل هموگلوبین و مایوگلوبین نیز که دو مولکول مسئول انتقال اکسیژن به بافتهای بدن محسوب می شود و همچنین دیسک کمر ضروری است.

ویتامین دی
ویتامین دی به بدن در جذب کلسیم کمک می کند که ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان است. کمبود ویتامین دی همان مشکلی را ایجاد می کند که کمبود کلسیم ایجاد می کند: استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و بیرون زدگی دیسک کمر رخ می دهد. ویتامین دی یک ماده حلال در چربی است که در چربی ذخیره می شود و از مواد غذایی چرب به دست می آید. ماهی های چرب مثل سالمون و ساردین، گوشت قرمز، تخم ها و شیر (مواد لبنی) منابع سرشار از ویتامین دی در رژیم غذایی روزانه ما هستند. تنها منبع غیرجانوری حاوی ویتامین دی، قارچ ها هستند. کمبود ویتامین به از دست رفتن کلسیم استخوان ربطی ندارد، اما شواهد حاکی از ارتباط میان کمبود ویتامین دی و بیماری های مختلفی از سرطان گرفته تا فیبرومیالژی، دیابت و فتق دیسک کمر است.

ویتامین کا
این ویتامین مسئول توزیع کلسیم در بدن ما است و می توان آن را از گوشت، محصولات لنبی و زرده تخم مرغ، و سبزیجاتی مثل اسفناج و بروکلی تأمین کرد.

ویتامین سی
ویتامین سی به خصوص برای تولید کلاژن که ماده اصلی شکل دهنده استخوان، غضروف، تاندون ها و عضلات است و به طور کلی “سیمان” بدن نامیده می شود، اهمیت بخصوصی دارد. ویتامین سی در کنار نقشی که در تولید کلاژن دارد، یک آنتی اکسیدان است و مصرف مقدار کافی از آن برای ترمیم عضلات، رباطها، تاندون ها و دیسک های بین مهره ای هم ضروری است. ویتامین سی در میوه ها (توت فرنگی، کیوی و مرکبات) و سبزیجاتی مثل گوجه، بروکلی، اسفناج و فلفل نیز وجود دارد.

ویتامین ب 12
وجود ویتامین ب 12 برای تشکیل سلولهای سازنده استخوان و همچنین سلولهای بنیادی درون مغز استخوان نیز ضروری است. کمبود ویتامین ب 12 منجر به پوکی استخوان و فتق دیسک کمر می شود. ویتامین ب 12 تنها در محصولات جانوری وجود دارد و اگر شما یک گیاهخوار سفت و سخت هستید باید آن را به کمک مکمل به بدنتان برسانید. از غذاهای حاوی ویتامین ب 12 می توان به لبنیات، تخم ها و گوشت اشاره کرد.

گلوکزامین و کندروآیتین
آمینواسیدها سازنده ی غضروف و بافت های پیوندی هستند که از جمله مهمترین آنها گلوکزامین و کندروآیتین هستند و معمولاً به کمک مکمل های غذایی مختلف به بدن وارد می‌شود. این دو آمینواسید به بدن در بازسازی غضروف و کاهش بیماری هایی مثل استئوآرتریت و بیرون زدگی دیسک کمر کمک می‌کند.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مقالات پیشنهادی