خوراکی های مفید برای تسکین درد مفاصل

بازدید: 122 نفر
انتشار: 5 Ordibehesht 1403
خوراکی های مفید برای تسکین درد مفاصل

التهاب، درد آرتریت را تشدید می کند و رژیم غذایی تاثیر زیادی بر التهاب دارد. قندهای تصفیه شده، الکل و چربی های اشباع شده، درد آرتریت را شدیدتر می کند.

در عوض، غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های خاص(مانند ویتامین C و A) برای مبارزه با التهاب و ارتقای سیستم ایمنی بدن به عملکرد بهینه مفید هستند.

در اینجا 10 ماده غذایی مفید برای تسکین درد مفاصل آورده شده است، برخی مواد غذایی را می توانید هر روز مصرف کنید/خوراکی های مفاصل


ماهی چرب
گیلاس
چای سبز
آووکادو
سبزی با برگ تیره
سبزیجات ریشه نارنجی
دانه کتان
گردو
زنجبیل
مرکبات
ماهی چرب 

ماهی های چرب (مانند سالمون، ماهی خال مخالی و شاه ماهی) یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این ترکیبات تولید آنزیم هایی را که باعث فرسایش غضروف می شود را سرکوب می کنند.

فرسایش غضروف علت اصلی درد آرتریت می باشد. امگا 3 با التهابی که باعث تحریک آرتروز می شود و همچنین با علائم آرتریت روماتوئید مبارزه می کند. هر هفته دو یا سه وعده 100 تا 150 گرمی را مورد مصرف قرار دهید.

 

گیلاس
گیلاس می تواند تعداد حملات نقرسی را که تجربه می کنید کاهش دهد. به علاوه، گیلاس حاوی ترکیباتی به نام آنتوسیانین است که التهاب را کاهش می دهد. برای میان وعده مقداری میوه یا یک لیوان آب گیلاس ترش بدون شکر مصرف کنید.

 
چای سبز
چای سبز حاوی ترکیبات زیادی از جمله آنتی اکسیدان و پلی فنول است که التهاب را کاهش داده و روند تخریب غضروف مرتبط با آرتریت را کند می کند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید از یک آنتی اکسیدان خاص به نام EGCG، مخفف اپی گالوکاتچین-3-گالات بی بهره هستند. EGCG از تولید مولکول هایی که باعث آسیب مفاصل می شوند، جلوگیری می کند.

 
آووکادو
آووکادو سرشار از چربی‌های تک غیراشباع سالم برای قلب و کاروتنوئید لوتئین است که یک ترکیب ضد التهابی است. هر وعده دارای مقادیر کافی ویتامین E است که ممکن است به تقویت سلامت بافت همبند کمک کند. این ترکیب از مواد مغذی ممکن است برخی از آسیب های مفصلی را که معمولاً در مراحل اولیه استئوآرتریت مشاهده می شود کاهش دهد./خوراکی های مفاصل

 
سبزی با برگ تیره
مقدار زیادی اسفناج، کلم پیچ، بوک چوی و چغندر سوئیسی مصرف کنید. این سبزیجات حاوی ویتامین های C، A و K هستند که همگی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد در محیط، غذاهایی که می خورید و آلودگی یافت می شوند. آنها باعث آسیب سلولی، تسریع پیری و تشدید التهاب درد آرتریت می شوند. روزانه یک سالاد میل کنید تا از مزایای سبزیجات برگدار بهره مند شوید.

 
سبزیجات ریشه نارنجی
هویج، سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی حاوی کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که التهاب را کاهش می دهند. تحقیقات نشان می دهد مصرف منظم این آنتی اکسیدان ها می تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

 
دانه کتان
بذر کتان منبع غنی دیگری از اسیدهای چرب امگا 3 است، به ویژه نوعی که به نام ALA یا اسید آلفا لینولنیک شناخته می شود. ALA یک تقویت کننده برای سلامتی است زیرا کلسترول را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد. با اضافه کردن ماست یا غلات به رژیم غذایی، از این ماده ضد التهاب و ضد آرتریت بهره ببرید.

 
گردو
گردو همچنین محتوای ALA بالایی دارد. هنگامی که گردو مصرف می کنید، بدن شما پروتئین واکنشی C کمتری تولید می کند. پروتئین واکنشی C یک نشانگر التهاب است که با بیماری قلبی و آرتریت، به ویژه آرتریت روماتوئید مرتبط است. گردو را به عنوان یک میان وعده بدون دست مصرف کنید یا در سالاد یا غذاهای سرخ شده بریزید./خوراکی های مفاصل

 
زنجبیل
زنجبیل حاوی مواد شیمیایی است، درست مانند آنهایی که در برخی از داروهای ضدالتهابی یافت می شود. زنجبیل یک عنصر کلیدی در غذاهای آسیایی است، اما شما می توانید آن را به عنوان چای یا به عنوان یک ماده در محصولات پخته شده مصرف کنید./خوراکی های مفاصل

 
مرکبات
مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که دارای خواص ترمیم زخم است و از سلامت غضروف شما حمایت می کند. پرتقال، گریپ فروت و کیوی حاوی مقدار زیادی ویتامین هستند. اگر منابع دیگری می‌خواهید، طالبی و توت‌فرنگی بخورید یا بروکلی را به‌عنوان منبع گیاهی مصرف کنید.

 

در نهایت اگر از درد ورم مفاصل رنج می برید، از پزشکان مجرب و متخصصین ارتوپدی برای درمان مشورت بگیرید. آنها می توانند توصیه های تغذیه ای بیشتر و همچنین توصیه های سبک زندگی را برای کاهش درد و بهبود عملکرد به شما ارائه دهند.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

   

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست