ارتوپدی فنی چیست؟درمان با آن چگونه انجام می شود؟

بازدید: 118 نفر
انتشار: 30 Dey 1402
 ارتوپدی فنی چیست؟درمان  با آن چگونه انجام می شود؟

ارتوپدی فنی رشته ای در پزشکی  است که مربوط به طراحی و ساخت دستگاه های مصنوعی به نام ارتز است. یک ارتز برای تغییر یا اصلاح ویژگی های عملکردی و ساختاری سیستم عصبی، عضلانی و سیستم اسکلتی روی بدن قرار می گیرد. ارتوپدهای فنی پزشکانی هستند که تجویز، تولید و مدیریت ارتزها را انجام می دهند.

ارتزها ممکن است برای حمایت از اندام بیماران مجروح یا مبتلا به بیماری، از طریق کنترل، هدایت، محدود کردن و یا ثابت نگه داشتن مفصل، اندام یا بدن مورد استفاده قرار گیرند. آنها ممکن است برای محدود کردن حرکت، فعال کردن حرکت (مکانیکی)، به عنوان یک دستگاه توانبخشی پس از باز کردن گچ، برای کاهش فشار تحمل وزن، اصلاح شکل یا عملکرد بخشی از بدن یا کاهش درد، مورد استفاده قرار گیرد.

ورزشکارانی که در ورزش های تعاملی یا فعالیت های خطرناک مشارکت می کنند، می توانند از بریس های پیشگیرانه استفاده کنند. بریس های عملکردی برای افراد دارای مفاصل ضعیف به علت آسیب قبلی یا به عنوان مثال برای افراد مبتلا به درد ورم مفاصل طراحی شده اند. بریس های توانبخشی برای محدود کردن حرکت، معمولا پس از جراحی، برای ثابت نگه داشتن مفصل استفاده می شود.

درمان ها چگونه انجام می شود؟
به عنوان یک ارتوپدی فنی، هدف ما این است که به بهبود حرکات بدن، اصلاحات فرم بد بدن، از بین بردن درد و جلوگیری از ایجاد ناهنجاری های ارتوپدی در طول درمان کمک کنیم. این کار با قرار دادن یک ارتز در قسمتی از بدن به عنوان مثال، با استفاده از بریس، کولیس، محافظ گردن یا آتل انجام می پذیرد. این دستگاه ها معمولا از انواع مختلفی از مواد مثل ترموپلاستیک، فیبر کربن، الاستیک، فلزات، اتیلن-وینیل استات و پارچه ساخته شده اند.

در شرایط جدی یا درازمدت، ارتزها به طور خاص برای یک فرد ساخته می شود، اما برای آسیب های در سطح کمتر از قبیل مچ پای پیچ خورده، بریس های از پیش ساخته شده که در اندازه های مختلف در داروخانه ها در دسترس هستند استفاده می شوند. اینها به سادگی روی ناحیه آسیب دیده را پوشش می دهند و توسط ولکرو سفت می شوند. عملکرد ما به عنوان یک ارتوپدی فنی می تواند کیفیت زندگی بیمار را در طول دوره توانبخشی و یا حتی بقیه زندگی تغییر دهد. با توجه به استفاده طولانی مدت از ارترزها، لازم است که آنها به درستی نصب شوند و به نقطه و یا مناطق آزار دهنده بدن بیمار فشار نیاورند.

پدروتیکس شاخه ای از ارتوپدی است که به طور خاص برای پاها و اندام های پایینی بدن به کار می رود. پدوتزیست برای ارزیابی اندام تحتانی و بیومکانیک آن آموزش دیده است. آنها می توانند اختلال عملکرد را شناسایی کنند و با ساخت یک کفی کفش، کفش کامل و یا تغییرات در طراحی کفش برای اصلاح مسائل مربوط به راه رفتن یا درد پای بیمار به علت بیماری، آسیب و یا پوشیدن طولانی مدت کفش های نامناسب کمک کنند.

یک ارتوپد فنی به چه تجربیاتی نیاز دارد؟
برای تبدیل شدن به یک ارتوپد فنی، شما باید به یادگیری چگونگی حرکت و کار بدن انسان علاقمند بوده، مهارت های فنی و عملی خوب و مهارت حل مسئله خوب و خلاقیت برای طراحی و تولید وسایل مورد نیاز، داشته باشید. مهارت های بین فردی نیز لازم است چرا که شما با بیماران و دیگر همکاران تعامل دارید. مهارت های بین فردی عبارتند از ارتباط خوب، حساسیت و درک نیازهای بیماران، و همچنین توانایی استفاده از ابتکار عمل و کار تیمی. مهارت های IT قوی در اینکار در حال پر رنگ تر شدن است، زیرا فناوری کامپیوتری تبدیل به بخش قابل توجهی از فرایند تولید ابزارهای مربوط به ارتوپدی فنی می شود.

بسیاری از افراد به این حرفه وارد می شوند، زیرا عضوی از خانواده یا دوستان آنها از پروتز یا ارتز استفاده می کنند. دیگران ممکن است از حوزه هایی مانند مهندسی، مهندسی زیست شناسی یا زیست شناسی به این رشته گرایش پیدا کنند. یک انگیزه معمول در تمام  ارتوپدهای فنی این است که آنها می خواهند به مردم کمک کنند و تاثیر شخصی موثرتری در جهان داشته باشند.

 

کلینیک توانبخشی  دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست