ناهنجاریهای ستون فقرات

بازدید: 141 نفر
انتشار: 2 Ordibehesht 1403
ناهنجاریهای ستون فقرات

ستون فقرات بخش مهمی از بدن شماست. بدون آن، شما نمی توانید خود را صاف نگه دارید یا بایستید. ساختار و پشتیبانی بدن شما را می دهد و به شما امکان می دهد آزادانه حرکت کنید یا با انعطاف خم شوید.

ستون فقرات شما همچنین از نخاع محافظت می کند، ستونی از اعصاب که مغز را با بقیه بدن شما متصل می کند تا بتوانید حرکات خود را کنترل کنید. بدون طناب نخاعی، نمی‌توانید هیچ قسمتی از بدن خود را حرکت دهید و اندام‌هایتان نمی‌توانند کار کنند. حفظ سلامت ستون فقرات یکی از کلیدهای لذت بردن از یک سبک زندگی فعال است.

ناهنجاری های ستون فقرات چیست؟
ستون فقرات نرمال و سالم به شکل “S” کمی خمیده است. تغییر شکل ستون فقرات باعث تغییر انحنای ستون فقرات یا تراز آن می شود. برخی از افراد با افزایش سن یا در نتیجه تصادف یا آسیب دیدگی، ناهنجاری های نخاعی را تجربه می کنند، در حالی که بدشکلی مادرزادی ستون فقرات در بدو تولد ظاهر می شود. اگر به درستی تشخیص داده نشود و درمان نشود، همه می توانند باعث درد، مشکلات حرکتی و حتی مشکلات عصبی شوند.

سه نوع اصلی از ناهنجاری های رایج ستون فقرات وجود دارد که هر کدام به روش های مختلفی بر ستون فقرات تأثیر می گذارد:

کیفوز
کیفوز که اغلب به آن “قوز پشت” می گویند، وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که ستون فقرات بیش از آنچه باید به سمت بیرون خم شود. در افراد سالمند ، کیفوز معمولاً به دلیل شکستگی مهره های ناشی از پوکی استخوان ایجاد می شود. با این حال، یک تغییر شکل ستون فقرات مانند کیفوز می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که کیفوز در بزرگسالان شایع است، می تواند مادرزادی باشد یا در دوران کودکی به دلیل خم شدن و وضعیت نامناسب بدن در هنگام نشستن و ایستادن ایجاد شود.

لوردوز
لوردوز یا گودی کمر در قسمت تحتانی کمر زمانی که ستون فقرات شروع به انحنا به سمت داخل می کند رخ می دهد. لوردوز یکی از ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات است که می تواند جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، لوردوز می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، زیرا عوامل خطر شامل وضعیت نامناسب یا اضافه وزن است.

اسکولیوز
اسکولیوز یکی از شایع ترین ناهنجاریهای ستون فقرات است که در آن ستون فقرات به پهلو خم می شود. در حالی که اسکولیوز معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می شود، برخی از موارد ممکن است تا بزرگسالی شناسایی نشده باشند یا با افزایش سن ایجاد شوند. اسکولیوز بزرگسالان ممکن است به دلیل فرسودگی دیسک ها و ضعیف شدن ستون فقرات به دلیل افزایش سن رخ دهد. در صورت عدم درمان، اسکولیوز می‌تواند باعث عوارض فیزیکی طولانی‌مدت شود، از جمله عوارضی که بر قلب و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد.

علائم ناهنجاریهای ستون فقرات

این مشکلات ممکن است ویژگی ها و ظاهر فیزیکی متفاوتی داشته باشند، با علائمی که از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به ناهنجاری ستون فقرات درد شدیدی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در ابتدا با علائم خفیف ظاهر شوند.

علائم تغییر شکل ستون فقرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دردی که به سایر اندام ها منتشر می شود.
ضعف عضلانی
بی حسی اندام ها
وجود یک بدشکلی واضح در ستون فقرات

فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی در کنار استفاده از انواع بریس و ارتز ستون فقرات از موثرترین روشهای غیرجراحی درمان ناهنجاریهای ستون فقرات هستند که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی سینوهه در شریعتی ارائه می شود.

 

کلینیک  توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست