سنجش تراکم استخوان چیست؟

بازدید: 185 نفر
انتشار: 27 Farvardin 1403
سنجش تراکم استخوان چیست؟

پوکی استخوان چیست؟
همان‌طور که می‌دانید استخوان‌ها بافت‌های زنده‌ای هستند که دائماً در حال تحلیل‌رفتن و ساخت توده‌های استخوانی جدید هستند؛ بنابراین طبق این تعریف می‌توان گفت، زمانی که سرعت ازبین‌رفتن بافت‌های استخوانی، سریع‌تر از ساخت بافت جدید باشد، فرد به پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان مبتلا شده است. پوکی استخوان نوعی بیماری پیش‌رونده استخوان است که در آن جرم و تراکم استخوان به‌مرور کم شده و باعث سست و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود.

تست سنجش تراکم استخوان چیست؟
تست سنجش تراکم استخوان، نوعی تست بادقت بالاست که از نوع اشعه ایکس است که می‌تواند تراکم مواد معدنی و میزان پوکی استخوان در افراد را اندازه بگیرد. درصورتی‌که تراکم استخوان در افراد پایین‌تر از حد نرمال باشد، در این صورت، ابتلا به پوکی استخوان و خطر شکستگی نیز در افراد افزایش می‌یابد.

چه کسانی تست تراکم استخوان باید انجام دهند؟
خانم‌ها بالای سن ۶۵
آقایان بالای سن ۷۰
افرادی که به هر علت داروهای کورتیکواستروئیدی مصرف می‌کنند.
بیماران دچار پرکاری تیروئید.

این تست مناسب افراد زیر ۵۰ سال نیست. مگر اینکه فرد دارای یکی از شرایط زیر باشد:

افرادی که بیش از اندازه لاغر هستند.
افرادی که دارای بیماری آرتریت روماتوئید هستند.
افرادی که یکی از والدین آنها دچار شکستگی مفصل ران شده باشد.
درصورتی‌که فرد در حال حاضر دچار شکستگی مفصل و استخوان باشد.

سنجش تراکم استخوان چگونه انجام می‌شود؟
دو نوع دستگاه اسکن برای سنجش تراکم استخوان وجود دارد:
اسکنرهای مرکزی
اسکنرهای محیطی
سنجش تراکم استخوان به روش DEXA

چطور برای آزمایش تراکم استخوان آماده شوم؟
در اغلب افراد نیازی نیست که روتین روزانه برای انجام آزمایش تراکم استخوان تغییری کند. می‌توانید مثل قبل بخورید و بیاشامید و داروهایتان را مصرف کنید.

پیش از انجام تست موارد زیر را رعایت کنید:
از مصرف مکمل کلسیم ۲۴ ساعت قبل از انجام تست خودداری کنید. مولتی‌ویتامین‌ها و آنتی‌اسید هم شامل آن می‌شود.
لباس‌های راحت و گشاد و بدون اجزای فلزی به تن کنید.
درصورتی‌که احتمال می‌دهید باردار هستید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

عوارض سنجش تراکم استخوان
تست سنجش تراکم استخوان هیچ‌گونه درد و عوارضی را به همراه ندارد و نیاز به مصرف دارو و یا تزریق نیست. درصورتی‌که مطب پزشک، تجهیزات کافی را داشته باشد، این کار در همان مطب انجام می‌شود.

از آن جایی که در این تست، از اشعه ایکس استفاده می‌شود، برخی خطرات ناشی از اشعه و پرتو وجود دارد. اما خوشبختانه، اشعه بسیار کمی در این تست استفاده می‌شود.

پزشکان بر این باورند که خطرات ناشی از تماس با اشعه بسیار کمتر از عوارض ناشی از پوکی استخوان و شکستگی‌ها و آسیب‌های بعد از آن است. اما درصورتی‌که خانمی باردار باشد، و یا احتمال بارداری وجود داشته باشد، انجام این تست ممنوع است.

به‌طورکلی انجام این تست معمولاً با عوارض طولانی‌مدت و نگران‌کننده‌ای همراه نیست. بااین‌وجود افراد جوان تا زمانی که در معرض ابتلا به بیماری‌های استخوانی قرار نگرفته‌اند، بهتر است این تست را انجام ندهند.

انجام این آزمایش برای بانوان بالای ۶۵ سال و آقایان بالای ۷۰ سال الزامی است.

همچنین افراد زیر ۶۵ سال که دچار بیماری روماتیسم، پوکی استخوان و یا بیماری نرمی‌استخوان هستند نیز، باید به‌صورت دوره‌ای و تحت‌نظر پزشک معالج هر چند وقت یکبار این تست را انجام دهند، تا درصد بیماری را بررسی نموده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند.

با افزایش سن، آگاهی از تراکم و وضعیت سلامت استخوان‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا کاهش تراکم استخوان باعث بروز پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان نیز در بروز شکستگی مهره‌های ستون فقرات، لگن، دست و پاها مؤثر است. تشخیص به‌موقع و درمان پوکی استخوان از ایجاد بیماری‌های دیگر و مرگ افراد جلوگیری می‌کند.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست