روانشناسی پیری چیست؟

بازدید: 240 نفر
انتشار: 26 Farvardin 1403
روانشناسی پیری چیست؟

روانشناسی سالمندی با بررسی فرایند پیری و تأثیراتی که روی ذهن و جسم و حتی در برخی از موارد روابط اجتماعی فرد در این دوران می گذارد به نتایج مهمی می رسند. قبل از دهه 1970 توجه چندانی به این شاخه از روانشناسی نمی‌شد، اما با افزایش سن بیشتر افراد جامعه، روانشناسان متوجه شدند که بیماری آلزایمر، زوال عقل و افسردگی باید در سالمندان بررسی شود.

این رشته از روانپزشکی عمدتاً افراد بالای 60 سال را درمان می‌کند. بیماری آلزایمر، زوال عقل، بیماری پارکینسون، گلوکوم، آرتریت و دیابت برخی از شایع ترین بیماری های افراد مسن هستند و بسیاری از این بیماری ها ریشه های بیولوژیکی و روانی دارند. اینجاست که روانشناسی پیری به کار می‌آید.

شاید در مورد روانشناسی کودک و نوجوان زیاد شنیده باشید. اما کلمه روانشناسی سالمندی برای شما تازگی دارد و شاید فکر کنید تا به حال اسم آن را نشنیده اید. روانشناسان با داشتن مهارت های مختلف قادرند به کمک گروه های خاص مانند سالمندان، کودکان و غیره بیایند.

روانشناسی سالمندی حرفه ای تخصص است که از دانش و تکنیک های روانشناختی برای درک و کمک به سالمندان و خانواده هایشان استفاده می‌کند تا بتوانند بر چالش های این دوران غلبه کنند.

نقش اساسی روانشناسی سالمندی
روانشناسی سالمندان نقش مهمی در سلامت افراد مسن ایفا می‌کند. این رشته به سالمندان کمک می‌کند تا از بیماری هایی که از نظر روحی و جسمی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد بهبود یابند. به عنوان مثال، در بیماری آلزایمر، تخریب و مرگ سلول های عصبی منجر به مشکلات شناختی و عاطفی مانند از دست دادن حافظه، تغییرات و مشکلات شخصیتی و دشواری در انجام فعالیت های روزانه می‌شود.

در نتیجه بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر بین دو دوران گیر می‌افتند، یکی از نظر فیزیکی در زمان حال و دیگری در گذشته و خاطرات خود زندگی می‌کند. این بدان معنی است که سالمندان کاملاً از اینکه چه کسی هستند، کجا زندگی می‌کنند و آنچه در اطراف آنها اتفاق می‌افتد آگاه نیستند.

روانشناسان سالمندی علاوه بر بررسی جنبه های بیولوژیکی بیماری به مطالعه پیامدهای روانی آن هم می پردازد. یکی از مهم‌ترین نقش‌های روان‌شناسی سالمندی، ترکیب روش‌های درمانی مورد استفاده در مشاوره بالینی در درمان بیماری آلزایمر است. این درمان ها شامل روان درمانی، رفتار درمانی هیجانی منطقی (REBT) ، درمان شناختی رفتاری (CBT) و تکنیک های آرام سازی (RT) است.

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست