اسکن کف پا برای چه افرادی مناسب است؟

بازدید: 129 نفر
انتشار: 20 Dey 1402
اسکن کف پا برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که می دانیم پا قلب دوم انسان است و از آنجایی که پا در حین ایستادن، راه رفتن یا دویدن همه وزن بدن را تحمل می‌کند و نقش مهمی در جذب ضربه‌های وارده به بدن دارد، تأثیر آن را در حفظ سلامت، هم‌پای قلب می باشد و باید به پاهایمان اهمیت زیادی بدهیم. پا به خصوص کف پا، بدلیل اینکه ضربه‌ها و فشارهای وارده به بدن را جذب می‌کند، معمولاً در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارد. آسیب‌هایی که گاهی مواقع به‌ راحتی خود را نشان نمی‌دهند و برای تشخیص آن‌ها نیاز به اقداماتی مثل اسکن کف پا است.

اسکن پا میزان فشار وارد بر کف پا را از پاشنه تا نوک پا ثبت کرده، سپس داده‌هایی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به رفع نقاط ضعف کف پا، طراحی کفش و کفی‌های طبی برای بیمار پرداخت. اسکن سه ‌بعدی کف پا یک راه عالی است تا به ‌راحتی نحوه راه رفتن بیمار و شکل عملکرد پاهایش مشاهده شود. در این مقاله از سایت کلینیک نیاوران به بررسی اینکه اسکن پا برای چیست و چگونه انجام می‌شود، می‌پردازیم.

اسکن کف پا چیست و چه کاربردی دارد؟
با کمک فناوری اسکن پا شما می‌توانید از تجربه مشاهده سه ‌بعدی کف پا برخوردار شوید. در فرایند اسکن پا شما روی یک صفحه اسکنر به صورت ثابت یا با گام‌های آهسته قرار می‌گیرید. سپس دستگاه اطلاعاتی را درباره‌ی ساختار پا و عملکرد آن به شما می‌دهد. اسکن سه‌بعدی پا با استفاده از پروژکتورهای لیزری و دوربین‌های فیلمبرداری، شکل پا و میزان فشار وارد بر هر نقطه از پا را با وضوح و سرعت بالا ثبت می‌کند. داده‌های سه‌بعدی به طور هم‌زمان در چند ثانیه از نواحی مختلف پا جمع‌آوری می‌شوند. سپس دستگاه آن‌ها را باهم ترکیب می‌کند.

اسکن از پا همه چیز را در مورد نوع قوس، پرونیشن یا چرخش، نقاط فشار، اندازه و حتی تجزیه و تحلیل راه رفتن، در نشان می دهد. اسکن کف پا با ارائه تحلیلی دقیق از وضعیت کف پای شما می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت آن کند. از جمله کاربردهای اسکن پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شناسایی مناطق دارای زخم احتمالی را در کف پا شناسایی
کاهش فشار بر مناطق مشکل‌دار پا
مدیریت پای دیابتی
اطلاعات مهم درباره‌ی چرخه راه رفتن
کمک به تشخیص اختلاف فشار کف پا، بین پای چپ و راست
بهبود در تعادل، قدرت و تحمل وزن
کمک به تشخیص عدم تقارن را در مرحله موضع‌گیری

از آنجا که اسکن کف پا، کلیه نقاط و بخش‌های مرتبط با کف را تجزیه و تحلیل می‌کند، اطلاعات کاملی از مشکلات احتمالی کف پا و نحوه راه رفتن ارائه می‌دهد. به طور کلی اسکن کف پا می‌تواند موارد زیر را نشان دهد:

نقاط فشار و الگوی توزیع فشار در کف پا
شکل کف پا
نحوه‌ راه رفتن و مشکلات موجود در آن
نوع قوس کف پا

اسکن کف پا برای چه افرادی مناسب است؟
می‌توان گفت افرادی که برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با پا، اسکن پا در موارد زیر لازم است انجام دهند:

افرادی که به خار پاشنه مبتلا هستند.
افرادی که قوس کف پا در آن‌ها بسیار شدید است.
افرادی که صافی کف پا دارند.
افراد مبتلا به دیابت و نوروپاتی که با خطر زخم شدن پا مواجه هستند.
افرادی که به مدت طولانی در ناحیه پاشنه پا احساس درد دارند.
افرادی که درد مداوم در پا یا اندام‌های تحتانی دارند.
افرادی که دچار کمردردهای انتشاری به مفاصل پا هستند.
کودکان مبتلا به اوتیسم که در تعادل و راه رفتن مشکل دارند.
افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مثل پارکینسون یا فلج مغزی که در حفظ تعادل مشکل دارند.
افرادی که در طول شبانه‌روز زیاد می‌ایستند.
ورزشکارانی که قصد کاهش آسیب‌های پا و افزایش بهره‌وری عملکرد خود را دارند.
بررسی وضعیت قبل و بعد از عمل جراحی پا

فواید اسکن کف پا
با اسکن کف پا  آگاهی از مشکلات احتمالی موجود در کف پای خود پیدا کرده و برای رفع آن‌ها اقدام خواهید کرد. این مشکلات از بروز هرگونه زخم یا شکستگی در کف پا تا وجود ناهنجاری‌های ساختاری مثل صافی کف پا را شامل می‌شود. تا قبل از ابداع روش اسکن کف پا، از شیوه قالب‌گیری سنتی برای تشخیص ناهنجاری‌های کف پا استفاده می‌شد.

نحوه انجام اسکن کف پا
فرد در حالت نشسته یا ایستاده بر روی اسکنر قرار می‌گیرد. انجام اسکن حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. برای تهیه اسکن از کف پا، بسته به هدف تهیه اسکن، از اسکنرهای مختلفی استفاده می‌شود. برخی از اسکنرها در دو حالت ایستاده و حالت استراحت می‌توانند کف پا را آنالیز کنند. سپس تصاویر را با هم تلفیق می‌کنند و یک تصویر جامع و کامل از ساختار، عملکرد و نقاط فشاری کف پا در اختیار پزشک قرار می‌دهند. پزشک با استفاده از این اطلاعات بهترین اقدامات را بسته به نوع مشکل شما انجام می‌دهد.

نتیجه گیری
اسکن پا یک فناوری جدید و بسیار کاربردی است. اسکن پا این امکان را به شما می‌دهد کفشی داشته باشید که مخصوص شکل و ابعاد پای شما طراحی شده است. علاوه بر این می‌توانید از نقاط ضعف کف پایتان باخبر شوید و برای اصلاح آن اقدام کنید. همان‌طور که گفته شد به دلیل اهمیت سلامت پا و تأثیری که بر سلامت عمومی بدن دارد، پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند سالانه یک‌بار اسکن پا را انجام دهند.

 

کلینیک توانبخشی  دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

 

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست