تفاوت روانشناس سالمندی با روانپزشک سالمندی

بازدید: 225 نفر
انتشار: 20 Farvardin 1403
تفاوت روانشناس سالمندی با روانپزشک سالمندی

اگرچه روانشناسان و روانپزشکان سالمندان منحصراً با سالمندان سروکار دارند، اما تفاوت های قابل توجهی بین این دو حرفه وجود دارد. تفاوت اصلی این دو حرفه در فرایند آموزش است. برای این حرفه روانپزشک سالمندی باید دارای مدرک دکترا باشند.

در حالی که روانشناسان سالمندی دارای مدرک پزشکی عمومی هستند و تخصص خود را در زمینه روانشناسی به دست آورده اند همچنین روانشناسان سالمندان ممکن است آموزش های تخصصی را به عنوان بخشی از آموزش فارغ التحصیلی خود دریافت کنند.
شیوه های روانپزشکان و روانشناسان سالمندان نیز بسیار متفاوت است. بسیاری از روانشناسان درگیر مطالعه مشکلات مرتبط با افزایش سن مانند بیماری آلزایمر هستند؛ بنابراین بسیاری از روانشناسان سالمندی در این زمینه مطالعه و پژوهش می‌کنند. بسیاری دیگر از روانشناسان سالمندان برای ارائه خدمات مشاوره ای به بیماران در کلینیک یا سایر خدمات کار می‌کنند.
از سوی دیگر روانپزشکان بیشتر بر دیدگاه پزشکی سلامت روان تمرکز دارند. آنها به جای انجام تحقیقات بیشتر در تشخیص مشکلات سلامت روان و درمان مشکلات از طریق روش‌های مختلف از جمله درمان و تجویز دارو، تخصص دارند بر خلاف روانشناسان سالمندان، روانپزشکان سالمندان دارو تجویز می‌کنند.

مشکلات روانشناختی افراد مسن
با افزایش سن، مشاهده تغییرات جسمی و روحی غیر معمول نیست. اما مشکلاتی مانند آلزایمر و فراموشی، اضطراب مداوم یا سایر مشکلات روانی در سنین بالا طبیعی نیستند و می‌توانند نشانه یک اختلال روانی جدی تری باشند. در صورت ابتلا باید تحت نظر روانشناس سالمندان باشند.

در اینجا شایع ترین عوامل خطر وجود دارد:


تغییرات قابل توجهی در اشتها
کاهش انرژی
تغییر در خلق و خو
دشواری در پذیرش احساسات منفی و مثبت
بی خوابی یا خواب زیاد
ناامیدی، غم و اندوه
افکار خودکشی
مصرف الکل یا مواد مخدر
احساس بی قراری
مشکل در تمرکز
افزایش احساس ترس یا دلهره
از دست دادن حافظه کوتاه مدت
عصبانیت، تحریک پذیری و پرخاشگری
تمایلات وسواسی عملی
رفتار غیرعادی با دیگران
مشکلات مداوم گوارشی
مشکلات در نظافت و نگهداری خانه
مشکل در مدیریت امور مالی

اگر سالمند شما یکی از این علائم را داشت بهتر است در اسرع وقت به روانشناس سالمندان مراجعه کرده و برای تشخیص و درمان مشکلات روانی او کمک بگیرید.

روانشناسی سالمندی برای چه کسانی مفید است؟
هر سالمندی می‌تواند از خدمات روان درمانی سالمندان استفاده کند. به عنوان یک سالمند، شما یا شخصی که می‌شناسید ممکن است به این خدمات نیاز داشته باشید. برای تشخیص این موضوع، به نشانه های ذهن و بدن خود توجه کنید. با بیماری های مزمن، زوال عقل و آلزایمر، افسردگی و اضطراب در دوران پیری آشنا شوید.
خطر ابتلا به بیماری روانی در هر مرحله از زندگی فرد وجود دارد. سالمندان ممکن است استرس بیشتری نسبت به بقیه افراد جامعه تجربه کنند. به عنوان مثال، کاهش تحرک، دردهای مزمن، ناتوانی یا سایر مشکلات ناشی از بیماری های دیگر مانند مرگ عزیزان و کاهش درآمد به دلیل بازنشستگی، همگی از دلایل استرس در سالمندان هستند.
سلامت روان در دوران سالمندی بسیار مهم است، زیرا سلامت روانی سالمندان بر سلامت جسمانی تأثیر زیادی دارد. برای مثال، افراد مسن‌تر مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر از افراد مسن سالم دچار افسردگی می‌شوند. علاوه بر این، افسردگی در سالمندان در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بیماری های دیگری شود.

 

کلینیک توانبخشی  دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.


  

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست