شایع ترین بیماری ها و مشکلات ستون فقرات

انتشار: 25 Bahman 1402
شایع ترین بیماری ها و مشکلات ستون فقرات

آسیب ها و مشکلات ستون فقرات از پیچیده‌ترین بیماری‌هایی است که در پزشکی مشاهده می‌شود. کمردرد بعد از سردرد، به عنوان شایع‌ترین علت درد در رتبه دوم قرار دارد. ۸۰٪ مردم در دوره‌ای از زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند.

آیا شما هم تاکنون کمردرد را تجربه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که این درد از دردهای بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده ‌است؟

خوشبختانه، در اکثر موارد مشکلات ستون فقرات بدون هیچ‌گونه مداخله‌ی پزشکی یا جراحی بهبود می‌یابند.

با‌ این‌حال، در برخی موارد مشکلات ستون فقرات کمر می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند.

اگر بیماری‌های ستون فقرات دارید، می‌توانید برای درمان آنها به دکتر فیزیوتراپی مراجعه کنید و یا برای پاسخ سوال‌های خود از مشاوره تلفنی فیزیوتراپی کمک بگیرید.

ستون فقرات چیست؟
بدن انسان توسط استخوان‌ها و غضروف‌ها در جای خود می‌ایستد. اگر شما استخوان نداشتید، مانند خمیر نانوایی روی زمین پهن می‌شدید. بنابراین چیزی که به بدن شما شکل می‌دهد، استخوان‌ها هستند. هرچند که وجود ماهیچه‌ها هم در بدن ضروری هستند اما اگر استخوان نباشد نمی‌توانید راست بایستید.

بیماری‌های ستون فقرات بسته به علت بیماری می‌توانند در بخش‌های مختلف ستون‌ فقرات رخ بدهند. برای درک بهتر بیماری‌های ستون ‌فقرات بهتر است ابتدا با ساختار آن به‌طور کلی آشنا شویم.

آناتومی ستون فقرات چه شکلی است؟
شاید از خود سوالات متنوعی درباره آناتومی ستون فقرات بپرسید. مثلا اینکه انسان چند مهره ستون فقرات دارد!

تعداد مهره های ستون فقرات
ستون فقرات از تعداد زیادی مهره (۳۳ مهره) یا استخوان‌های منفرد که روی هم قرار گرفته‌اند، تشکیل شده‌است.
بخش گردنی
بالاترین قسمت ستون مهره در گردن، بخش گردنی نامیده‌می‌شود.
بخش سرینی
بخش بعدی که در قسمت فوقانی و میانی کمر قرار دارد، مهره‌‌های سینه‌ای هستند. بخش بعدی در قسمت پایینی کمر، مهره‌های کمری نام دارند. در انتها بخش کوچک پایین کمر که بین لگن قرار دارد و مهره‌های خاجی (سرینی) گفته‌می‌شوند.
دیسک‌ها
دیسک‌های مهره‌ای مهره‌ها را در ستون فقرات محکم به هم متصل می‌کنند. این دیسک‌ها به عنوان عامل اتصال و ضربه‌گیر بین مهره‌ها عمل می‌کنند. هر دیسک از یک هسته ژله مانند که توسط یک حلقه بیرونی احاطه‌شده، تشکیل شده‌است.
اتصال بخش‌های مختلف
در ساختار مهره‌ها زائده‌ای وجود دارد که محل اتصال عضلات، تاندون‌ها و یا لیگامنت‌ها است.

مشکلات ستون فقرات کدامند؟
بیماری‌های ستون فقرات انواع متنوع و زیادی دارند که شرح کامل آنها نیاز به ظرفیتی مانند یک کتاب کامل دارد. در اینجا بیماری‌هایی که شیوع بیشتری دارند اشاره‌می‌شود.

در ادامه برخی از بیماری‌های دژنراتیو و پرخطر ستون فقرات را معرفی کرده‌ایم که وجود آنها می‌تواند مشکلات بسیاری برای بیماران ایجاد کند. این بیماری‌ها را تنها نام برده‌ایم. در صورت لزوم در ادامه مفصل‌تر این بیماری‌ها را معرفی می‌کنیم.

آرتروز یا التهاب مفاصل (آرتریت)
بیماری دیسک دژنراتیو (حادشونده)
دیسک فتق شده
تنگی کانال نخاعی
اسپوندیلوز یا آرتروز مهره
اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات
کمردرد
انحرافات ستون فقرات شامل کیفوز یا قوز کمر، لوردوز یا گودی کمر و اسکولیوز
گردن درد
شکستگی مهره‌ها
سرطان نخاع
تومورها
میلوپاتی (آسیب نخاع در اثر فشار)

علائم مشکلات ستون فقرات چیست؟
بسته به نوع آن و مدت زمان بیماربودن فرد علائم آسیب‌دیدگی ستون فقرات متنوع است. همچنین بسته به این که چه بخشی دچار آسیب‌شده و اعصاب نخاعی آن ناحیه به کدام قسمت بدن عصب‌دهی می‌کنند؛ ممکن است در دیگر اندام‌ها هم علائمی نشان‌دهند. علائم رایج آنها شامل موارد زیر است:

شانه‌ها یا کم به‌طور غیرطبیعی خم بشوند.
کمر درد یا گردن درد که می‌تواند ناگهانی یا تکرارشونده، دردناک یا همراه با ایجاد حس سوزش باشد.
عدم کارایی مناسب مثانه یا روده. (مشکل در دفع ادرار یا مدفوع)
حالت تهوع و یا استفراغ
دست درد
پا درد
فشار یا گرفتگی
وضع ظاهری ناصاف؛ مثلا وقتی یک شانه بالاتر از دیگری باشد.
ضعف، بی‌حسی یا گزگز در بازوها و پاها.

بسته به این که چه بخشی دچار آسیب‌شده و اعصاب نخاعی آن ناحیه به کدام قسمت بدن عصب‌دهی می‌کنند، ممکن است در دیگر اندام‌ها هم علائمی نشان‌دهند.
برای تشخیص و درمان مشکلات ستون فقرات به چه دکتری مراجعه کنیم؟
اگر هر یک از علائم مشکلات و بیماری‌های ستون فقرات را دارید، بهتر است که آن را جدی بگیرید. سعی نکنید که برای درمان درد ستون فقرات تنها از مسکن‌ها استفاده کنید. برای درمان درد ستون فقرات می‌توانید به دکتر ارتوپدی مراجعه کنید. اگر درد یا علامتی دارید و نمی‌دانید به چه علت این حالت ایجاد شده‌است، می‌توانید از مشاوره تلفنی ارتوپدی کمک بگیرید.

همچنین اگر بیماری ستون فقرات دارید و علت آن تشخیص داده‌شده‌است، می‌توانید به دکتر فیزیوتراپی مراجعه کنید و برای درمان دردهایی که ایجاد شده‌است، اقدامات درمانی لازم را انجام دهید. همچنین برای آگاهی از قیمت‌ها و یا درمان‌هایی که برای دردهای ستون فقرات انجام می‌شود، می‌توانید از مشاوره تلفنی فیزیوتراپی کمک بگیرید.

علت بیماری های ستون فقرات چیست؟
بیماری‌های ستون فقرات می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. در ادامه به برخی از این علت‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

بیماری‌ها و التهاب‌ها.
رشد غیرطبیعی بعد از تولد (ارثی).
با کهولت سن و یا سائیدگی (دژنراتیوها).
ضربه یا آسیب مانند افتادن از جایی.
آلودگی با تومورها.
در ارتباط با دیگر شرایط سلامتی و پزشکی.
چه عواملی احتمال بیماری های ستون فقرات را افزایش می دهند؟
اضافه وزن یا چاقی.
برداشتن و بلند‌کردن وسایل به روش‌های نامناسب.
عادت‌های غذایی یا سبک زندگی ناسالم: مثل استعمال دخانیات یا کم دریافت‌کردن کلسیم در غذاها.
دیگر شرایط سلامتی یا پزشکی مانند بیماری‌های تیروئیدی و یا روماتیسم مفصلی.
بد نشستن.
فعالیت‌های شدید و پرتکرار بدنی.
تست ها و راه تشخیص مشکلات ستون فقرات چیست؟

در ابتدا متخصصین ارتوپدی از بیمار در مورد علائم، سوابق خانوادگی پرس‌و‌جو می‌کند. پس از انجام معاینه فیزیکی ممکن است یک یا چند تست از مجموعه زیر لازم باشد.

تصویربرداری با اشعه ایکس: اشعه ایکس از بافت‌های نرم بدن عبور می‌کند و آنها را نشان نمی‌دهد. اما از بافتی مانند استخوان تصویر تهیه می‌کند.
MRI: این اسکن برخلاف اشعه ایکس از بافت‌های نرم مثل اعصاب و دیسک‌ها تصویربرداری می‌کند.
CT اسکن: تصویرهای با جزئیات بالا از ساختار استخوان‌ها می‌دهد. در این روش علاوه بر اشعه ایکس از کامپیوتر‌ها برای تجزیه و تحلیل بهتر نتایج استفاده می‌شود.
الکترومایوگرافی: تست فعالیت الکتریکی ریشه اعصاب برای تعیین علت درد در بیماران.
 تست MRI برای تشخیص مشکلات ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های درمانی مشکلات ستون فقرات چیست؟
درمان آسیب‌های ستون فقرات به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. در بیشتر موارد درمان‌های غیرجراحی تنها چیزی است که لازم است.

روش‌های درمانی به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

استفاده از کمپرس‌های یخ یا گرم برای صدمات.
فعالیت‌های اصلاحی.
فیزیوتراپی و ورزش‌ها برای تقویت و کشش عضلات کمر و شکمی.
درمان‌های سرطان‌ها برای برداشتن تومورها مانند جراحی، رادیوتراپی (درمان با اشعه) و شیمی‌درمانی.
جراحی برای جایگزینی دیسک، باز کردن کانال نخاعی (هنگام تنگی کانال نخاع) و اتصال مهره‌ها.
تزریقات، مانند کورتیکواستروئیدها برای کاهش درد
استفاده از داروها مانند ضدالتهاب‌ها، کاهش‌دهنده‌های درد و یا شل‌کننده‌های عضلانی.
فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم و درد در بسیاری از بیماری‌های ستون فقرات استفاده می‌شود.