Document

زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه

فتق دیسک بین مهره ای چگونه درمان میشوند؟

روش‌ها از درمان محافظه کارانه تا جراحی متغیر است. این درمان به طور معمول به میزان ناراحتی که شما تجربه می‌کنید و اینکه دیسک تا چه اندازه از جای خود خارج شده است، بستگی دارد.

اکثر افراد می‌توانند با استفاده از یک برنامه ورزشی که باعث تقویت عضلات کمر و اطراف می‌شود، درد دیسک را کاهش دهند. فیزیوتراپیست ممکن است تمریناتی را توصیه کند که ضمن کاهش درد، باعث بهبود وضعیت پشت شود.

مصرف داروهای بدون نسخه و پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین و موقعیت‌های دردناک نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

در حالی که درد و ناراحتی فتق دیسک را تجربه می‌کنید، از هرگونه فعالیت بدنی خودداری کنید چون می‌تواند منجر به ضعف عضلات و سفتی مفصل شود. درعوض، سعی کنید تا حد امکان با فعالیت‌های کششی یا کم تحرک مانند پیاده‌روی، فعال باشید.

اگر درد دیسک با درمان‌های بدون نسخه تسکین نیافت، پزشک ممکن است داروهای قوی تری تجویز کند. شامل:

• شل کننده‌های عضلانی برای رفع اسپاسم عضلات

• مسکن برای تسکین درد

• داروهای درد عصبی مانند گاباپنتین یا دولوکستین

اگر علائم در مدت شش هفته فروکش نکرد یا اینکه فتق دیسک بر عملکرد عضلات تأثیر دارد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. جراح بدون از بین بردن کامل دیسک می‌تواند قسمت آسیب دیده یا بیرون زده دیسک را از بین ببرد. به این عمل میکرودیسکتومی گفته می‌شود.

در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است یک دیسک مصنوعی را جایگزین کند یا دیسک را برداشته و مهره‌ها را بهم جوش بزند. این روش به همراه لامینکتومی و فیوژن ستون فقرات، باعث ثبات ستون فقرات می‌شود.

بیشتر افراد مبتلا به فتق دیسک به خوبی به درمان محافظه کارانه پاسخ می‌دهند. ظرف شش هفته درد و ناراحتی آن‌ها به تدریج کاهش می‌یابد.

آیا این اختلال قابل پیشگیری است؟
شاید پیشگیری از این مشکل امكان‌پذیر نباشد، اما می توانید برای كاهش خطر ابتلا به آن اقدام كنید. اقداماتی شامل:

• از تکنیک‌های بالابری ایمن استفاده کنید: از زانو خم و بلند شوید، نه کمر.

• وزن سالم خود را حفظ کنید.

• به مدت طولانی ننشینید. بلند شوید و گاهی حرکات کششی انجام دهید.

• تمریناتی را برای تقویت ماهیچه‌های پشت، پاها و شکم در نظر بگیرید.