Document

زمان مطالعه : ۵ دقیقه و ۲۷ ثانیه

تشخیص دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا میزان حساسیت کمر را بسنجد. ممکن است از شما خواسته شود تا روی تخت، کاملا صاف دراز بکشید. سپس پاهای خود را در موقعیت‌های مختلف حرکت دهید. در این حالات پزشک علت درد را پیدا می‌کند.

متخصص همچنین برای بررسی مواردی مانند رفلاکس، قدرت عضلانی، توانایی راه‌رفتن و توانایی حس لامسه یک معاینه عصبی انجام می‌‌دهد. در بیشتر مواقع این اقدامات کافی است. اما گاهی پزشک برای بررسی بیماری‌های دیگر یا تعیین اعصاب تحت تأثیر ممکن است یک یا چند آزمایش دیگر را تجویز کند.

می‌توانید فرق MRI و CT scan را در دیسک کمر ببینید. سمت راست سی تی اسکن و سمت چپ ام آر آی است.
۱. تست تصویربرداری
تست‌های تصویربرداری برای تشخیص این مشکل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس: برای بررسی سایر علل کمردرد مانند عفونت، تومور یا شکستگی استخوان استفاده می‌شود.
سی‌تی‌اسکن: مجموعه‌ای از تصاویر اشعه‌های ایکس در جهات مختلف است.
ام‌آرآی: امواج رادیویی با میدان مغناطیسی قوی است که محل فتق دیسک را مشخص می‌کند. روش خواندن عکس ام ار ای از دیسک کمر را تنها متخصص می‌داند.
میلوگرام: یک رنگ به مایع نخاعی تزریق و با اشعه ایکس عکس‌برداری انجام می‌شود.
۲. آزمایشات عصبی
در این آزمایش‌ها میزان حرکت تکانه‌های الکتریکی در طول بافت عصبی اندازه‌گیری می‌شود و محل آسیب عصبی به‌طور دقیق پیدا می‌شود.

مطالعه هدایت عصبی: الکترودهایی روی پوست قرار می‌گیرد و تکانه‌های عصبی اندازه‌گیری می‌شود.
الکترومیوگرافی: پزشک یک الکترود سوزنی را از طریق پوست وارد عضلات می‌کند و فعالیت الکتریکی عضلات در زمان استراحت و انقباض اندازه‌گیری می‌شود.
 با تست‌های تصویربرداری می‌توان محل دقیق دیسک آسیب‌دیده را شناسایی کرد.
درمان دیسک کمر چیست؟
حتما از خود می‌پرسید که ایا دیسک کمر خوب میشود! در بیشتر مواقع درمان شامل اصلاح حرکات برای جلوگیری از درد هنگام حرکت است. متخصص ارتوپد همچنین برای تسکین درد و علائم دیسک کمر داروهای ضددرد یا قرص دیکلوفناک را تجویز می‌کند. در ادامه تمامی روش‌های درمانی فتق دیسک را معرفی می‌کنیم:

۱. درمان بدون جراحی دیسک
انواع درمان بدون جراحی دیسک کمر بسیار متنوع هستند که در این مطلب به برخی از آنها پرداخته‌ایم. در حالت دیسک خفیف که علائم و درد زندگی را مختل نمی‌کند، می‌توان بدون عمل جراحی این مشکل را درمان کرد. پزشک برای رفع درد داروهای مختلفی تجویز می‌کند و احتمالا چندین جلسه فیزیوتراپی توصیه کند.

۲. دارودرمانی: آمپول کتورولاک برای دیسک کمر
اگر درد خفیف تا متوسط باشد، می‌توان از داروهای بدون‌نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد. اگر شخص دچار اسپاسم عضلانی شود، داروهای شل‌کننده عضلات تجویز می‌شود. این نوع داروها آرام‌بخش هستند و از عوارض شایع آن سرگیجه است. آمپول کتورولاک از انواع مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی است که برای درمان دردهای نسبتا متوسط و شدیدتر از آن کاربرد دارد. این آمپول برای دردهای سنگ کلیه هم کاربرد دارد.

یکی از درمان‌های دیسک کمر استفاده از داروهای مسکن و یا شل‌کننده است.
کپسول پرگابالین برای دیسک کمر
کپسول پرگابالین از داروهایی است که باعث کاهش انتقال پیام‌های عصبی می‌شود. بنابراین می‌تواند در کاهش انتقال پیام‌های درد عصبی به مغز موثر باشد. پس درد دیسک کمر شما کاهش پیدا می‌کند. این دارو برای درمان تشنج هم کاربرد دارد.

بهترین مسکن برای درد دیسک کمر چیست؟
از بهترین داروها و مسکن‌هایی که می‌توان برای کاهش درد دیسک کمر استفاده کرد می‌توان به مسکن‌های ضد التهاب غیراستروئیدی مانند داروی ملوکسیکام اشاره کرد. این داروها هم التهاب را کاهش می‌دهند و هم در درمان درد دیسک کمر موثر هستند. البته که در استفاده از داروهای nsaid باید با دکتر گوارش هم مشورت کنید. مخصوصا اگر به مشکلات گوارشی مانند زخم معده و یا خونریزی معده مبتلا باشید.

قرص تیزانیدین برای دیسک کمر
این دارو از داروهای شل‌کننده‌ی عضلانی است که می‌تواند در کاهش درد و برطرف‌کردن گرفتگی عضلات کمر موثر باشد. توجه داشته‌باشید که با این قرص نمی‌توانید دیسک کمر را درمان کنید و تنها می‌تواند درد آن را کاهش دهید. بنابراین برای درمان باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

۳. قرص ضد التهاب: درمان سریع درد دیسک کمر
برخی از دردهای ناشی از دیسک می‌تواند به دلیل التهاب اعصاب و بافت نرم اطراف دیسک آسیب‌دیده ایجاد شوند. با استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی می‌تواند تورم و درد را کاهش داد. قرص ناپروکسن برای دیسک کمر مناسب است. ایبوپروفن و آسپرین از انواع دیگر رایج قرص‌های ضدالتهاب هستند.

۴. تزریق کورتون برای دیسک کمر
اگر داروهای خوراکی در تسکین درد تأثیری نداشته‌باشند، پزشک کورتیکواستروئید را توصیه می‌کند. کورتیکواستروئید به ناحیه اطراف اعصاب نخاعی تزریق شده و باعث کاهش درد می‌شود. ممکن است متخصص برای هدایت سوزن از تصویربرداری ستون فقرات استفاده کند.

۵. فیزیوتراپی
ممکن است متخصص ارتوپد شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپی باعث کاهش درد می‌شود. در طول این جلسات موقعیت‌ها و تمریناتی به شما آموزش داده می‌شوند که درد فتق دیسک را به حداقل می‌رسانند. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین فیزیوتراپیست‌ آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

۶. ورزش برای دیسک کمر: ورزش دیسک کمر مهره ۴و۵
بسیاری از مشکلات مربوط به کمر به‌خصوص دیسک کمر را می‌توان با ورزش برطرف کرد. تمرینات ورزشی باید ملایم و اصولی انجام شود. معمولا تمریناتی که متخصص طب ورزشی، مربی ورزش یا فیزیوتراپیست آموزش می‌دهند، باید ۳ تا ۵ بار در هفته انجام شوند و پس از حدود ۳ هفته می‌توان تأثیر آن را مشاهده کرد. انتهای همین مطلب به توضیح ورزش‌ها و حرکات اصلاحی، به طور مفصل پرداخته‌ایم.

۷. ترکشن
ترکشن روشی است که در فیزیوتراپی انجام می‌شود. به این روش کشش ستون فقرات هم می‌گویند. در روش ترکشن اثر جاذبه زمین از بین می‌رود و ستون فقرات کشیده می‌شود. با ایجاد کشش ستون فقرات صاف می‌شود و هرگونه فشار عصبی و پیچ‌خوردگی از بین می‌رود. از ترکشن در درمان مشکلات مختلف مربوط به کمر از جمله برآمدگی و فتق دیسک کمر استفاده می‌شود.

۸. اوزون درمانی
اوزون‌درمانی یک روش بدون جراحی با حداقل تهاجم است. البته این درمان در اتاق عمل انجام می‌شود. با استفاده از تجهیزات تصویربرداری دیسک آسیب‌دیده مشخص می‌شود. سپس متخصص داروی بی‌حسی را تزریق کرده و پس از آن ترکیب اوزون و اکسیژن را به دیسک تزریق می‌کند.

۹. رفلکسولوژی
برای بهبود درد و گرفتگی کمر گاهی روش رفلکسولوژی پیشنهاد می‌شود. این روش نوعی ماساژ پا است. در این روش قسمت‌های مشخصی از پا ماساژ داده می‌شود تا روی درد کمر و سایر نقاط بدن تأثیر مثبت ایجاد می‌کند.

۱۰. کایروپراکتیک
این درمان نوعی دست‌کاری در ستون فقرات است و برای دردهایی که بیش از یک ماه طول کشیده‌اند، مناسب است. حتما باید یک شخص حرفه‌ای کایروپراکتیک را انجام دهد. در مواقع بسیار نادری انجام درمان کایروپراکتیک در ناحیه گردن باعث ایجاد انواع خاصی از سکته می‌شود. برای دریافت نوبت از دکتر کایروپراکتیک در شهر خود می‌توانید از طریق دکترتو اقدام کنید.

۱۱. عمل جراحی دیسک کمر: درمان قطعی دیسک کمر
تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری در نهایت مجبور به جراحی دیسک کمر می‌شوند. اگر روش‌های ذکرشده نتوانند درد بیمار را پس از ۶ هفته برطرف کنند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. در طول جراحی، جراح فقط قسمت بیرون‌زده دیسک را برمی‌دارد و به‌ندرت کل دیسک حذف می‌شود. در این شرایط ممکن است نیاز باشد که مهره‌ها با پیوند استخوان ترکیب شوند.