Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه

راه‌های درمان اضطراب سالمندان

%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8.jpg

بهترین و مؤثرترین درمان برای اختلال اضطراب شامل دارو و مشاوره است. البته برخی از بیماران تنها به یکی از درمان‌ها پاسخ می‌دهند. یک متخصص و مشاور با تجربه علائم بیمار را بررسی کرده و بهترین درمان را برای او پیشنهاد می‌کند.


گاهی اوقات استفاده از روش‌های درمان شناختی رفتاری درمان خوبی برای اضطراب در سالمندان است. در این روش فرد یاد می‌گیرد که احساسات منفی و ناخوشایند خود را به احساسات مثبت تبدیل کند. در طی درمان شناختی رفتاری، فرد راه‌های مقابله با استرس در موقعیت‌های اضطرابی را می‌آموزد و گاهی مشاوره گروهی با اعضای خانواده می‌تواند تأثیرات زیادی بر روند درمان اضطراب در سالمندان داشته باشد.

سالمندان و پرستاران نقش مهمی در درمان بیماری وی خواهند داشت و با انجام موارد زیر می‌توانند گام مثبتی در جهت بهبود وضعیت وی بردارند:

- هنگام صحبت با سالمندان شنونده خوبی باشید؛ زیرا این کار به کاهش سطح اضطراب آنها کمک می‌کند.

- اگر سالمندی نمی‌تواند به صورت فیزیکی در مطب مشاور حضور یابد، از مشاوره آنلاین یا مشاور شخصی در خانه استفاده کنید تا از طریق جلسات مشاوره منظم، درمان فوری را دریافت کند.

- تفریح سالم برای سالمند مانند فعالیت‌های گروهی، شرکت در ورزش‌های گروهی در پارک‌ها و… برای سالمندان باعث افزایش احساسات مثبت و کاهش علائم بیماری می‌شود.


بهبود اضطراب سالمندان

تنفس عمیق یک راه عالی برای مدیریت علائم استرس فیزیکی است. وقتی عمیق نفس می‌کشید، دی‌اکسید کربن بیشتری در خونتان دریافت می‌کنید که می‌تواند بخش‌هایی از مغز را که باعث اضطراب می‌شوند، آرام کند. تنفس عمیق همچنین سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کند و به شما کمک می‌کند آرام شوید و احساس راحتی کنید.

تمرین تمرکز حواس برای چند دقیقه در هر روز می‌تواند تأثیر زیادی بر سطح کلی استرس و اضطراب شما داشته باشد. ذهن هر فردی آگاهی حالت تمرکز کامل او بر لحظه حال بدون داشتن نگرانی در مورد گذشته یا آینده است. وقتی ذهن این آگاهی را تمرین می‌کنید، بدون قضاوت متوجه افکار و احساسات خود می‌شوید. اگر فکر آزاردهنده‌ای به ذهنتان خطور کرد، سعی کنید بدون معطلی آن را بپذیرید.

هرگز سالمندان را در طول درمان تنها نگذارید. احساس تنهایی و عدم حمایت یکی از دلایلی است که منجر به افکار بد و افزایش اضطراب در سالمندان می‌شود.

تغذیه مناسب برای سلامت روحی و جسمی ما ضروری است. غذا به مغز انرژی می‌دهد، بنابراین مصرف مناسب و متعادل پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها به شما کمک می‌کند تا با افکار مضطرب مقابله کنید. مطمئن شوید که در هر وعده غذایی سالمند شما از انواع غذاهای سالم و تنقلات مورد علاقه خود استفاده می‌کند.

از غذاهای حاوی کافئین خودداری کنید. زیرا کافئین باعث نوسانات خلقی در افراد مسن می‌شود و می‌تواند علائم اضطراب را افزایش دهد. به عنوان مثال، قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی زا و شکلات می‌توانند حاوی مقادیر زیادی کافئین باشند.

نوشتن یادداشت‌های روزانه در یک دفترچه درست قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب سالمند کمک می‌کند تا موانع و افکار مزاحم روز قبل او را در خواب درگیر خود نکند.


کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و بروزترین ابزار در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.



  


آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

مقالات پیشنهادی

%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8.jpg
راه‌های درمان اضطراب سالمندان