فتق دیسک کمر

انتشار: 7 Tir 1401
فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر زمانی ایجاد می شود که دیسک بین مهره ها از محل طبیعی خود خارج شود. دیسک های بین مهره ای به صورت بالشتک یا صفحه ای بین دو مهره در ستون فقرات قرار می گیرد و فشارهایی را که به ستون مهره ها وارد می شود را کنترل می کند؛ بنابراین دیسک های بین مهره ای همانند یک کمک فنر وظیفه کنترل فشار به مهره ها را بر عهده دارد.

گذشت زمان و افزایش سن باعث از دست رفتن آب دیسک و شکنندگی و آسیب پذیری دیسک می شود حرکت ناگهانی با برداشتن اجسام سنگین ممکن است موجب آسیب به این ناحیه و فتق دیسک بین مهره ای شود. گاهی فتق دیسک آنقدر شدید و دردناک می شود که سبب بروز اختلال در روند زندگی طبیعی فرد می شود.

علائم فتق دیسک کمر:

• درد و بی حسی که ممکن است در یک طرف بدن بیشتر احساس شود
  • دردی که به پاها کشیده می شود و ممکن است تا پشت ران ناحیه ساق و حتی کف پا و انگشتان کشیده شود
  • دردی که به دنبال تغییر پوزیشن از حالت ایستاده به نشسته با برعکس ممکن است افزایش پیدا کند
  • درد هنگام راه رفتن و انجام فعالیت های فیزیکی شدید ممکن است افزایش پیدا کند
  • ضعف عضلانی
  • احساس سوزن سوزن شدن، درد یا سوزش در منطقه آسیب دیده

عوامل ایجاد فتق دیسک:

• عوامل ژنتیکی
  • اضافه وزن
  • افزایش سن
  • آسیب ها و تصادفات(تروماها)
  • تومورها
  • آبسه نخاعی
  • بارداری های سخت و مکرر

تشخیص فتق دیسک:

• معاینات فیزیکی تست های عصبی فیزیکی که توسط متخصص از عملکرد عصب و عضله انجام می شود
  • نمونه هایی از تصویر برداری شامل:
  • اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

درمان فتق دیسک:

اولین و مهم ترین گام در ورمان مبتلایان به فتق دیسک کمر، کاهش فعالیت و تستراحت و درمان های دارویی است.

توانبخشی نیز یکی از مهم ترین راه های درمان فتق دیسک بین مهره ای است فیزیوتراپیست و کاردرمانگر می توانند حرکات و وضعیت هایی را به شما آنوزش بدهند که شما بتوانید به کمک آنها درد ناشی از فتق دیسک بین مهره های خود را به حداقل برسانید. ممکن است فیزیوتراپیست ها کاردرمانگرها موارد زیر را به شما توصیه کنند:

استفاده از سرما یا گرما

تمرینات تخصصی توانبخشی

الکتروتراپی استفاده از اولتراسوند، تحریکات الکتریکی، لیزر و ...

استفاده از کمربندهای طبی به صورت محدود

بعد از درمان های اولیه و بهبود نسبی علائم، از روش های فیزیوتراپی، آب درمانی و ورزش برای تکمیل درمان و جلوگیری از بازگشت درد استفاده می شود.

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و یا با شماره های کلینیک در تماس باشید و یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.