گردن درد

بازدید: 181 نفر
انتشار: 10 Shahrivar 1401
گردن درد

گردن درد(به انگلیسی: Neck pain) به دلایل مختلفی ایجاد میشود.گردن درد بیماری وخیمی است که باعث می شود نتوانید کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید. این بیماری باعث کاهش دامنه حرکتی شما در گردن می شود و همچنین منبع درد در شانه، بازو یا دست است. 

ستون مهره های ناحیه گردن یکی ازساختارهای شگفت انگیز و پیچیده دربدن است و می تواند وزن سررا درحدود 15 پوند یا 6کیلوگرم یابیشتر هنگام حرکت در جهات مختلف پشتیبانی کند. هیچ کدام از نواحی ستون مهره ها چنین آزادی را درانجام حرکات ندارند، وجود این حرکات و پیچیدگی مفصل گردن می تواند باعث ایجاد آسیب دیدگی و گردن درد شود.

علت گردن درد

بیشترین علت درد گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز ستون فقرات، فتق دیسک گردن و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی و درمان گردن درد در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.

فتق دیسک‌های ستون فقرات ممکن است در هر قسمت از ستون فقرات ایجاد شود، اما بیشتر در گردن و قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود. فتق دیسک‌ها بعضاً به عنوان دیسک‌های پاره شده یا دیسک‌های لغزنده شناخته می‌شوند. آن‌ها معمولاً در اثر سایش و پارگی دیسک ایجاد می‌شوند (به آن دژنراسیون دیسک نیز گفته می‌شود)

صرف نظر از عامل ایجاد کننده، فتق دیسک‌ها به این دلیل است که پارگی در قسمت بیرونی دیسک ایجاد می‌شود (به آن آنولوس می‌گویند) و ماده ژله‌ای موجود در قسمت داخلی دیسک (به نام پالپوس هسته) از این پارگی مجبور می‌شود که با فشار بیرون بیاید.چندین اصطلاح برای توصیف فتق های دیسک استفاده می‌شود، مانند دیسک پاره شده، دیسک لغزیده، بیرون زدگی دیسک یا دیسک اکسترود شده. همه این‌ها به یک مشکل مشابه اشاره دارند.

بیماری آرتروز ستون فقرات به دلیل ساییده شدن غضرف‌های مفاصل بودجود می‌آید. در حالت کلی می‌توان گفت که این بیماری غالبا زمانی بروز می‌یابد که در قسمتی از ستون فقرات که رباط حلقوی در آن کشیده شده است، استخوان تازه‌ای رشد نماید یا استخوان‌های موجود در کمر، نخاع و ریشه‌های عصبی را تحت فشار قرار دهند.

 

علائم ونشانه های دردهای گردن درد ممکن است باعث بروز علایم گردن درد زیر شود:

1- به نواحی فوقانی مفصل کمر، شانه و کتف گسترش یابد.

2- با انجام حرکت تشدید شود.

3- باعث ایجاد ضعف و سختی درمفصل گردن شود.

4- باعث ایجاد سردرد می شود. این عوامل معمولا رایج است و برای چند ماه در بدن پایدار است.

علائم مرتبط با اختلال در عصب ها با فشار روی نخاع و ریشه های عصب ایجاد می شود.

علائم گردن درد شامل:

1- سوزش و بی حسی در بازو و دست

2- احساس سوزش هنگام لمس پوست بازو و کتف

3- بروز درد به صورتیکه فکر می کنید به بدنتان شوک وارد شده است و به سمت بازو و دست گسترش میابد.

4- ضعف و بی حسی در ساق پا

5- عدم کنترل ادار و مدفوع این اختلال زمانی ایجاد می شود که نخاع دچار آسیب دیدگی شده است.

روش های تشخیص علت درد گردن و شانه:

1- پرتونگاری با اشعه ایکس

2- ام آر آی (MRI)

3- میلوگرافی

4- سی تی اسکن

راه های پیشگیری از درد گردن:

بیشتر گردن دردها در اثر بد نشستن و بد قرار دادن گردن موقع کار است. با اعمال تغییرات ساده در زندگی روزمره خود می توانید از بروز این درد جلوگیری کنید:

1- اگر برای مدت زمان طولانی با کامپیوتر کار می کنید یا مسافت طولانی رانندگی می کنید، بین کار یا رانندگی خود به طور متناوب کمی استراحت کنید. سر خود را بالای ستون فقرات خود نگه دارید و از خم نگه داشتن طولانی آن خودداری کنید تا کشیدگی عضلات گردن کم شود. سعی کنید دندان هایتان را به هم نسایید.

2- موقع کار کردن با کامپیوتر، میز کار، صندلی و مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که مانیتور هم سطح چشم های شما باشد. کف پاها را روی زمین یا روی زیر پایی طوری قرار دهید که زانوها کمی بالاتر از لگن باشد. ساعد دست هایتان را روی دسته صندلی قرار دهید.

3- موقع صحبت کردن با تلفن، گوشی تلفن را بین شانه و گوش های خود قرار ندهید. اگر خیلی از تلفن استفاده می کنید (مثل منشی ها) از هدفون استفاده کنید.

4- اگر پشت میز کار می کنید، به طور متناوب بدن خود را کش و قوس دهید. شانه های خود را بالا و پایین ببرید. شانه هایتان را به طرف داخل بدن بکشید و سپس رها کنید. هرکدام از شانه های خود را به طور متناوب پایین ببرید و همزمان با آن سر خود را به آرامی به طرف شانه ای که پایین رفته خم کنید تا عضلات گردن شما کشیده شوند. البته یادتان باشد این حرکات را به آرامی انجام دهید (نه با شدت و سرعت) تا از گرفتگی عضلات گردن و شانه جلوگیری شود.

5- از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. این نوع خوابیدن، فشار زیادی به گردن وارد می کند. از بالش مناسبی برای خوابیدن استفاده کنید تا انحنای طبیعی گردن را حفظ کند.

6- کشش مناسب عضلات قفسه سینه و عضلات اطراف و پشت بازو باعث قرار گرفتن صحیح گردن روی بدن می شود.

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و یا با شماره تی کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست