سرخوردگی مهره کمر

انتشار: 10 Tir 1401
سرخوردگی مهره کمر

سرخوردگی مهره کمر به وضعیتی گفته می شود که مهره ای از جایگاه خود لغزیده و به زیر مهره دیگری برود و عصبی را تحت فشار قرار دهد و باعث بروز کمردرد و یا پا درد در بیماردشود. این عارضه معمولا در بین چهارمین و پنجمین مهره ناحیه کمر یا آخرین مهره ناحیه کمری و مهره خاجی اتفاق می افتد گاهی اوقات با وجود سر خوردن مهره و جا به جا شدن آن از جای اصلی خود، بیمار هیچی علائمی ندارد و تا چند سال بعد نیز هیچ علائمی بروز نمی کند اما بعد ها با علائمی مانند درد در کمر و باسن و احساس گزگز و ضعف پا بیماری بروز پیدا خواهد کرد.

علت ها و دلایل سرخوردگی مهره های کمر:

استخوان های ستون فقرات به وسیله مفاصل کوچک به یکدیگر متصل شده و این مفاصل مهره ها را در یک راستای مشخص نگه می دارند و در عین حال امکان حرکت دادن مهره ها را فراهم می کنند. سرخوردگی مهره کمر ممکن است بر اثر بروز مشکلی در یک یا تعدادی از این مفاصل کوچک باشد که که عبارتند از:

• وجود نارسایی مفصل از زمان تولد به صورت مادرزادی
  • آسیب دیدگی مفصل در نتیجه تصادف و تروما
  • ترک خوردگی یک مهره در نتیجه فشار وارد شده به خاطر استفاده زیاد از مفصل
  • آسیب دیدگی یک مفصل به خاطر عفونت یا ابتلا به آرتروز

همچنین این عارضه می تواند افراد را در فعالیت های ورزشی مانند ژیمناستیک یا وزنه برداری و... تهدید کند. فرسایش مهره های کمر و فرسایش دیسک و مفصل به دلیل بالا رفتن سن نیز می تواند باعث سر خوردگی مهره های کمر شود.

علائم:

• کمردرد که با فعالیت تشدید می شود
  • خشکی کمر
  • گرفتگی عضله در ناحیه پشت ران
  • درد در ناحیه پایین کمر که به سمت یک یا هر دوپا کشیده میشود
  • بی حسی یا ضعف در یک یا هر دو پا
  • ایجاد مشکل هنگام راه رفتن

گاهی اوقات سرخوردگی مهره ها هیچ علائمی را برای بیمار به همراه ندارد.

تشخیص:

• معاینات فیزیکی
  • تصویربرداری رادیولوژی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن

درمان: روش های درمانی غیر جراحی برای بیماران دچار سرخوردگی مهره ها شبیه روش هایی است که برای بیماران مبتلا به کمر درد استفاده می شود و می تواند از یک یا ترکیبی از روش های درمانی زیر تشکیل می شود:

مصرف دارو

توانبخشی کاردرمانی و فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی می تواند یکی از موثرترین روش ها برای درمان سرخوردگی مهره باشد این روش درمانی می تواند عضلاتی که از ستون فقرات حمایت می کنند را تقویت نماید، و می تواند به بیمار نحوه مراقبت صحیح از ستون فقرات و پیشگیری از آسیب دیدگی های احتمالی بعدی در آینده را آموزش دهد. همچنین درمان هایی شامل امواج مافوق صوت، گرما و سرما درمانی با تحریک الکتریکی عصب از روی پوست، و ماساژ عمیق بافت هدف از این درمان ها دستیابی به مرحله ای از بهبود است که بیمار بتواند از روش های فعال استفاده نماید. انجام تمرین های حرکتی می توانند بدن را تقویت کرده و به پیشگیری از برگشت مجدد درد ناشی از سرخوردگی مهره ها کمک موثر کنند. در کاردرمانی و فزیوتراپی فرد متخصص درباره تمرین های مختلف که می توانند انعطاف پذیری، قدرت، ثبات در ناحیه کمر، و دامنه حرکتی را بهبود بخشند آموزش های لازم را ارائه خواهند کرد.

درمان دستی توسط کاردرمانگر و فیزیوتراپیست می تواند باعث کاهش درد با دستکاری وضعیت مفصل آسیب دیده و حرکت دادن آن شود.

استفاده از بریس های کمر: بریس های ستون فقرات یا شکم بندهای مخصوص می توانند بخشی از فشار وارد شده به ستون فقرات را کاهش دهند. هدف از استفاده این ابزارهای کمکی کاهش بخشی از درد بیمار و حمایت از ستون فقرات تا زمانی است که مشکل ایجاد شده برای بیمار درمان شود.

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوه و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و با شماره های کلینیک در تماس باشید و یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده کنید.