اندام های فوقانی (استخوان شناسی)

بازدید: 1563 نفر
انتشار: 8 Amordaad 1401
اندام های فوقانی (استخوان شناسی)
اندام فوقانی

 

 اندام فوقانی که در اصطلاح عامیانه به آن دست گفته می‌شود درکالبدشناسی عبارت است از هردو مجموعه چپ و راست شانه، بازو، زیربغل، آرنج، ساعد و دست در انسان.

 

 

شانه :شانه(Shoulder) بخشی از اندام فوقانی بدن است. ناحیه‌های شانه شانه از لحاظ موضع‌شناسی به چهار ناحیه تقسیم شده است: زیربغلی (آگزیلاری) سینه‌ای (پکتورال) کتفی (اسکاپولار) دالی (دلتوئید) .

مفاصل ناحیه شانه شانه سه مفصل دارد مفصل گلنوهومرال (مفصل بازو)، مفصل آکرومیوکلاویکولار (کتف و ترقوه) و مفصل استرنوکلاویکولار (ترقوه و جناغ).

دو استخوان اصلی شانه کتف و ترقوه هستند. ترقوه استخوانی دراز است که همراه با استخوان کتف، بازو و جناغ، کمربند شانه‌ای را تشکیل می‌دهند. استخوان کتف استخوان میان دو دوش یا استخوان کتف: استخوان مابین هر دو دوش که آن را به عربی کتف گویند.

 

 

 

 

ترقوه: ترقوه استخوانی دراز است که همراه با استخوان کتف، بازو و جناغ، کمربند شانه‌ای را تشکیل می‌دهند. این استخوان برخلاف سایراستخوان های دراز، فاقد هرگونه مغزی است و دارای منشاء غشائی می باشد و از سمت داخل به جناغ و از سمت خارج به استخوان کتف متصل می شود.

 ترقوه تنها استخوان بین تنه و اندام فوقانی است و در تمام طولش قابل لمس است. شکل استخوان ترقوه در هر طرف قفسه سینه شبیه حرف «S» می باشد. 

 

کتف: کتف  در آناتومی بدن انسان، نام استخوانی سه گوش و صاف در اندام فوقانی است. استخوان کتف به ترقوه و استخوان بازو،مفصل می‌شود.این استخوان دارای سه کنار، سه زاویه، سه زائده و دو سطح است. 

 

استخوان بازو: استخوان بازو، یا هومروس،کتف مفصل شده و مفصل شانه را می‌سازد. در قسمت انتها این استخوان با استخوان‌های رادیوس واولنا مفصل آرنج را می‌سازد. استخوان بازو، استخوانی دراز است که دارای یک تنه و دو انتهای فوقانی  و تحتانی است.

 

 

رادیوس رادیوس (Radius) استخوانی است بلند در سمت خارجی ساعد که موازی اولنا بوده و مچ دست را به آرنج متصل می‌نماید.

اولنا: اولنا یکی از دو استخوان طویلی است که در ساعد قرار دارد و مچ دست را به آرنج متصل می‌نماید و به بدن نزدیکتر است. . این استخوان در بالا با استخوان بازو (هومروس)، در کنار با  (رادیوس) و در پایین با استخوان‌های مچ دست مفصل می‌شود.

 

 

دست: قسمتی از بدن جانوران است که در انسان از مچ به پایین قرارگرفته و شامل مشت و انگشتان و کف دست است. دست انسان قادر به انجام حرکات مختلف ارادی و لمس است. بیشتر کارهای روزمره هر انسانی با دست انجام می‌گیرد.

 


کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و با شماره ای کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشترمارا در اینستاگرام Dr.mohamad-nazari دنبال کنید.

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست