کایفوزیس(قوزپشتی)

انتشار: 21 Tir 1401
کایفوزیس(قوزپشتی)

یکی از انواع ناهنجاری های ستون فقرات کایفوزیس(قوزپشتی) است که باعث می شود ستون فقرات به صورت غیر طبیعی به سمت خارج انحنا پیدا کند. این اختلال باعث می شود ناحیه بالای کمر به صورت خمیده یا کاملا قوز شده دیده شود. علائم این اختلال متفاوت است. ولی معمولا گرد و خم شدن شانه ها، خم شدگی بالای کمر، خستگی، سفتی ستون فقرات، گرفتگی عضلات همسترینگ و در نهایت درد کمر در این بیماری دیده می شود.

علل:

• تروماها یا ضربات شدید، شکسته شدن مهره ها و تغییر شکل آنها
  • پوکی استخوان
  • تومورها
  • بیماری های عفونی مثل سل ستون فقرات و...
  • بعضی بیماری های مادرزادی ستون فقرات نیز باعث عدم تشکیل مناسب شکل مهره ها می شود که در طول رشد کودک به تدریج خمیدگی وی را باعث می شود.
  • بیماری های روماتیسمی

عوارض:

• کایفوزیس علاوه بر یجاد مشکلات در ستون فقرات و تضعیف عضلات پشتی با تغییر شکل ستون مهره ها سبب کاهش حجم قفسه سینه می شود. به مرور زمان حجم ریه ها کم شده و فشار روی سیستم قلبی ریوی افزایش می یابد. همچنین با بالا رفتن سن، ستون فقرات دچار استئوآرتریت و دردهای مداوم می شود و می تواند برای بیمار وضعیت ناگوار و ناتوان کننده ای را ایجاد کند.

درمان:

کاردرمانی و فیزیوتراپی با آموزش سبک صحیح ایستادن، نشستن و راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه و آموزش حرکات اصلاحی و تمریناتی برای تقویت عضلات و اصلاح وضعیت ستون فقرات و همچنین با استفاده از اسپلینت می توانند موجب کاهش درد و بهبود بیماری شود.

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و با شماره ای کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده کنید.