درمان آرتروز

انتشار: 15 Shahrivar 1401
درمان آرتروز

استئوآرتریت که در عامه آرتروز(بیشتر بدانیم )به آن گفته می شود شایع ترین بیماری مفصل در انسان است و بیانگر نارسایی مفاصل است وآرتروز زانو(بیشتر بدانیم )علت عمده ناتوانی مزمن در میان افراد مسن می باشد.درمان آرتروز در حهت کاهش درد حفظ تحرک و به حداقل رساندن ناتوانی بیمار صورت می گیرد.

اقدامات غیردارویی

کاهش بار مفصل:آرتروز ممکن است به علت وضعیت نادرست بدن به وجود آید یا تشدید یابد.اصلاح وضعیت غلط بدن وتصحیح انحنای بیش ازحد کمر ممکن است مفید باشد.

باید از تحمیل بار اضافی به مفصل مبتلا خودداری شود. بیماران مبتلا به آرتروز زانو یا مفصل ران باید از ایستادن طولانی زانو زدن وچمپاته زدن خودداری کنند.

بیماران چاق باید وزن خودراکاهش دهند.

رعایت دوره هایی از استراحت در طول روزممکن است مفید باشد.اما بی حرکت کردن کامل مفصل لازم نیست.

در بیماران مبتلا به آرتروز یک طرفه زانو یا ران گرفتن عصا در دست طرف مقابل ودربیماری دو طرفه استفاده ازچوب زیر بغل (walker)کمک کننده است.

فیزیوتراپی وورزش: گرم کردن مفصل ممکن است دردوسفتی را کاهش دهد. دربیماران باید برنامه ورزشی در جهت حفظ دامنه حرکت مفصل  تقویت عضلات دورمفصل و بهبود وضعیت فیزیکی باید طراحی گردد.استفاده نادرست ازمفصل مبتلا به علت ترس از ایجاد درد منجربه آتروفی (ازبین رفتن وتحلیل)عضله می شود.درافرادمبتلا به ارتروز زانو تقویت عضلات دور مفصل درعرض چند هفته ممکن است به اندازه داروهای مسکن منجربه کاهش درد شود.

به طورخلاصه اقدامات غیردارویی که زیر بنا درمان آرتروزهستندعبارت انداز:

1-آموزش اصول مراقبت از مفصل

2-روشهای حرارتی

3-تمرینهایی برای تقویت عضلات اطراف مفصل

4-کاهش وزن افراد چاق

5-پرهیز ازاعمال بار اضافی به مفصل ران با زانو با استفاده از کفش هایی که بالشتک دارند ونیز با کمک عصا

6-همچنین عوامل روانی اجتماعی به عنوان تعیین کننده های درد از اهمیت زیادی برخوردارهستند. به طوری که درافراد مبتلا که حمایت اجتماعی اندکی دارند مشاوره دوره ای توسط مصاحبه گران ماهر به اندازه داروهای مسکن ضد التهابی در کاهش درد مفصل موثراست.

درمان دارویی

امروزه درمان ارتروز جنبه تسکینی دارد وداروها سبب پیشگیری ویا به تاخیرانداختن تخریب غضروف نمی شوند.برای درمان درد ارتروز عوامل دارویی باید به عنوان روش کمکی بزای اقدامات غیر دارویی مورد استفاده قراربگیرند.داروهایی مانند استامینوفن ایبوپروفن ناپروکس برای کاهش التهاب وکاهش درد استفاده می شود.

تزریق کورتون داخل مفصلی می تواند سبب تسکین درد به مدت چند هفته شود ولی نباید در فواصل کمتراز 4-6ماه یک بار تکرار شود.

جراحی ارتوپدی

جراحی جایگزین مفصل (بیشتر بدانیم)در ان دسته از بیماران که مبتلا به آرتروزپیشرفته هستند ودرمان دارویی فراگیر با شکست مواجه شده است انجام می شود. همچنین جراحی های ساده تر در بعضی بیماران می تواند سبب تسکین درد شود.

ورزش وآرتروز

ورزش جز حیاتی از درمان آرتروز به شمارمی رود وعلاوه بر اینکه ازخشکی مفاصل جلوگیری می کندبه تقویت عضلات اطراف مفاصل کمک می کند.

انواع مختلفی ازتمرینات ورزشی برای مبتلایان به آرتروز وجوددارد:

ورزش هوازی

ورزش قدرتی

ورزش کششی

خم وراست شدن

تمرینات ویژه برای مفاصل خاص

ورزش هوازی

ورزش هوازی مثل شنا پیاده روی دوچرخه سواری بالارفتن ازپله ها و...        بالابردن ضربان قلب به تقویت عملکرد قلب وریه کمک می کند. همچنین انجام تمرینات سبب کاهش درد خشکی وناتوانی مفاصل می شود.

اهداف برنامه تمرینی 30 دقیقه فعالیت در اکثر  روزهای هفنه است ولی به اهستگی وتدریجی شروع شود.اگر تاکنون ورزش نکرده اید5 دقیقه تمرین کنیدواگرمی توانیذ ان را در طول روز نکرارکنید.هر هفته به میزان ده درصد زمان تمرینات را طولانی تر کنید.وزن ایده ال خود را به دست اورید .تحمل وزن اضافی مفصل هایتان را فرسوده می کند.

تمرینات استقامتی

بلند کردن وزنه های سبک ویا استفاده از تجهیزات پیشرفته سبب پرورش کلی عضلات بدن می شود.قبل از انجام تمرینات قدرتی نکات ذیل را به خاطر داشته باشید:

1-قبل تمرین بدن خودرا گرم کنید.این کاررا با ورزش های سبک مثل پیاده روی انجام دهید.

2-تمرینات کششی مقدم بر تمرینات قدرتی هستند.

3-به هنگام بلند کردن وزنه به روش صحیح نفس بکشید.ودر پایان عمل نفس رابه قدرت وبه ارامی بیرون دهید.

4- به تدریج وزنه های سنگین تر را جایگزین کتید.

5-به طور یک روز درمیان ویاکمتر از 4روز در هفته تمرین کنید.

6-استفاده از قالب یخ که در قالب پارچه ای پیچیده شده به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی مفاصل ملتهب پس از انجام تمرینات ازدرد وتورم پیشگیری می کند.

7-درد خفیف درمفصل بعد تمرین طبیعی است ولی اگر مفصلتان دچاردرد شدید شد تمرینات را قطع کرده وبا پزشکتان مشورت کنید.

تمرینات کششی

برای تقویت عضلات چهار سر ران که در جلوی ران قرار گرفته بر روی سطح صاف وسفت وبه پشت دراز بکشید. یک پا را راست نگه داشته وپای دیگر را از زانو خم کنید.پای صاف کشیده شده را به اندازه 20-15سانتی متراز سطح زمین بلند کرده وبه مدت 5-7ثانیه نگه دارید.این عمل را 12بارانجام دهید.سپس با پای دیگر این تمرین را انجام دهید.

تمرینات خم وراست خم وراست شدن زانو

به منظورکشش عضلات پشت ران روی زمین بنشینید. یک پا را دراز کرده و پای دیگر را به سمت دیگری خم کنیدبه طوری که پای چپ در کنارزانوی راست قراربگیرد. به سمت انگشتان پا خم شوید تا موقعیکه احساس کشش بکنید در این وضعیت بمانید راحت باشید وبه اسانی نفس بکشید.20-15ثانیه به همین منوال بمانید. این تمرین را 7-5مرتبه تکرارکنید.سپس پاهارا عوض کنید.برای کشش عضلات چهارسر ران جلوی یک پیشخوان بایستید. با دست راست مچ پای راست را گرفته وبه سمت عقب بلند کنید در حالی که زانوتاشده است. با دستتان به ارامی پایتان را به سمت نشیمن بکشید تا احساس کشش در جلوی قسمت فوقانی پا بکنید7-5باراین حرکت را تکرارکنید.

تمریناتی برای افزایش دامنه حرکتی مفصل زانو

به پشت بخوابید.زانویتان را خم کرده وبه سمت سینه بیاورید.دستهایتان را به دورساق پا قلاب کرده وبه ارامی پاشنه پا را به سمت نشیمنگاه بیاوریدو 5-7ثانیه نگه دارید.این تمرین را 5 بارانجام دهیدروی زمین بشنید وپایتان را تا انجا که ممکن است بکشید. به ارامی بر روی زانوفشاراورده وسعی کنیدتا پا کاملا کشیده وصاف شود.این حالت را 5-7 ثانیه نگه داریدوسپس یک دقیقه استراحت کنید و10باراین تمرین را تکرارکنید.سپس پای دیگر را تمرین دهید. این تمرین را تا 3 باردر روز انجام دهید.

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و یا با شماره تی کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.