خار پاشنه پا و درمان بدون جراحی

انتشار: 5 Dey 1401
خار پاشنه پا و درمان بدون جراحی

خار پاشنه پا عارضه‌ای که از رشد استخوانی بین استخوان پاشنه و قوس پا پدید می‌آید. خار پاشنه پا اغلب از جلو و زیر پاشنه شروع و در نهایت سایر قسمت‌های پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خارها گاهی تا یک سانتی‌متر طول دارند و بعضی اوقات زیر پوستی و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. خار پاشنه همیشه باعث درد نمی‌شود و عمده دردهای پاشنه به خار مربوط نخواهد شد.

خار پاشنه پا چیست؟

وجود زایده استخوانی و سفت شکل در ناحیه پاشنه و کف پا که ناشی از رسوب کلسیم در این ناحیه و ایجاد التهاب و درد است.

درمان خار پاشنه پا و شرایط مرتبط شامل ورزش، ارتزهای سفارشی، داروهای ضد التهابی و تزریق کورتیزون است. اگر درمان‌های محافظه‌کارانه با شکست مواجه شوند، ممکن است جراحی لازم باشد.

علائم خار پاشنه پا

• التهاب
• تورم در جلوی پاشنه پا
• درد هنگام راه رفتن با پای برهنه
• احساس یک برآمدگی کوچک و استخوانی در پایین یا پشت پاشنه
• سفتی مفاصل پا و مچ پا
• بی حسی، سوزش و مور مور شدن اعصاب توسط خار پاشنه پا
• محدودیت حرکتی و تحرک محدود در مفاصل پادرد در پاشنه یک یا هر دو پا درد می‌تواند یک درد تیز، ضربان‌دار یا یک درد مبهم باشد

علت خار پاشنه پا چیست؟

• چاقی و وزن بالا

• کفش نامناســـب

• کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا

• انجام تمرینات سنگین و پرفشــــار

• ایســتادن طولانی مدت روی پـــــا

بسیاری از افرادی مبتلا به خار پاشنه پا می‌شوند، درگیر التهاب کف پا نیز هستند. این وضعیت دردناک با بافت سخت و فیبری که بین پاشنه و انگشتان پا قرار دارد سروکار دارد. ابتلا به فاشیای کف پا خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می‌دهد.

تشخیص خار پاشنه پا

تشخیص خار پاشنه بدون کمک پزشکی دشوار خواهد بود چون علائم، مشابه سایر اشکال درد پاشنه و مشکلات پا است. برای تشخیص مناسب باید به یک جراح ارتوپد یا متخصص پا مراجعه کرد.

برآمدگی‌های استخوانی معمولا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. در صورت تجربه درد و التهاب پاشنه پا به دلایل ناشناخته‌ ابزارهای تصویربرداری، تشخیصی ضروری هستند. قبل از تجویز آزمایش‌های تصویربرداری، پزشک معاینه فیزیکی پا را برای بررسی علائم قرمزی یا التهاب انجام می‌دهد. همچنین هرگونه حساسیت قابل توجه در پا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. حساسیت نشانه دیگری از خار پاشنه است.

راه‌ های درمانی خار پاشنه پا

درج کفش ارتوز

درج‌های ارتوز کفش، مانند پدهای پاشنه، کمک می‎کنند تا قوس پا و ساپورت پاشنه مورد نیاز برای کاهش درد را ارائه دهند. پدهای پاشنه پا همچنین از ساییدگی و پارگی بیشتر جلوگیری خواهند کرد. آن‌ها باید علاوه بر کفش مناسب برای محافظت همه جانبه پا استفاده شوند. بریس یا ارتوز به وسایل حمایتی گفته می‌شود که اطراف اندام پا قرار گرفته یا به پا پوشیده خواهد شد تا حرکت پا را کنترل یا شکل آن را تحت تاثیر قرار دهد.

آتل‌ های شب

بسیاری از افراد با استفاده از اسپلینت شب به نتایج سریع و موثری در درمان خار پاشنه پا دست می‌یابند. هنگام خواب برای کشش فاشیای کف پا آتل‌های شب را می‌پوشند. آن‌ها به آرام نگه داشتن فاشیای کف پا کمک کرده و از قرارگرفتن پاها به سمت پایین جلوگیری می‌کنند.

تزریق داروهای ضد التهابی

برای درد شدید، متخصص پا احتمال دارد تزریق کورتیکواستروئید را توصیه کند. این تزریق‌های ضد التهابی به کاهش درد و التهاب در سراسر پاشنه و قوس پا کمک می‌کند.

ماساژ دادن

ماساژ قوس پا به تسکین درد و افزایش تحرک کمک می‌کند. از انگشتان و بند انگشتان خود برای ماساژ عمیق پا به مدت یک تا پنج دقیقه در هر مرتبه استفاده کنید. یک روش این است که هر دو انگشت شست را در خط مرکزی قوس قرار داده و آن‌ها را به لبه‌های بیرونی پاها ببرید.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ تا ۱۵ دقیقه در هر مرتبه که با بی حس کردن موقت ناحیه به تسکین درد خار پاشنه پا و همچنین کاهش تورم کمک می‌کند. برای خار پاشنه پا، کمپرس سرد نسبت به بسته‌های حرارتی ‌ترجیح داده می‌شود، زیرا گرما برای تسکین دردهای ناشی از بیماری‌های مفصلی و عضلانی بهتر عمل می‌کند.

جراحی خار پاشنه پا

عمل جراحی خار پاشنه بسیار بندرت انجام می‌شود. این روش آخرین گزینه پیشنهادی پزشکان است و فقط در صورتی انجام می‌شود که هیچکدام از روش‌های دیگر موثر واقع نشوند. علاوه بر این، عمل جراحی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که خار پاشنه در زیر کف پا وجود داشته باشد. جراح عضلات كوتاه پا را جدا كرده و صفحه تاندون زير کف پا را از استخوان پاشنه جدا مي‌كند. این کار باید تاندون زیر پا را تسکین دهد. عمل خار پاشنه همیشه موفقیت‌آمیز نیست و خطراتی را در پی دارد. اختلالات بهبود زخم و بافت اسکار ممکن است پس از این روش درمنی افزایش یابد. پد محافظ طبیعی چربی زیر پاشنه نیز در حین عمل از بین می‌رود.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روز ترین ابزاره در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.