تعویض مفصل لگن

بازدید: 253 نفر
انتشار: 7 Shahrivar 1401
تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل ران (hip arthroplasty) نوعی عمل جراحی است که به تعویض مفصل لگن هم معروف است.

 در جراحی تعویض کامل مفصل ران یا لگن، بخش‌هایی از استخوان و غضروف‌های آسیب‌دیده، از مفصل دردناک لگن حذف می‌شوند و جای آن‌ها یک پروتز و یا یک مفصل مصنوعی قرار می‌گیرد. با تعویض مفصل لگن بیمار از دردی مزمن که مدت ها مانع یک فعالیت بدنی طبیعی میشد رها میشود.

مفصل لگن یکی از بزرگترین مفاصل بدن است. هنگامی که این مفصل دچار مشکل می شود، مسئله ایجاد شده می تواند تاثیر جدی بر کل بدن شما و توانایی انجام فعالیت های عادی داشته باشد. هنگامی که این مفصل به خاطر آرتروز(بیشتربخوانید) یا سایر مشکلات احتمالی دچار آسیب شدید شود، عمل جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است به بیمار پیشنهاد شود.

چه زمانی پزشک آرتروسکوپی راپیشنهادمی دهد؟

پزشک معمولاً زمانی این روش درمانی را برای شما پیشنهاد می کند که مفصل لگن آسیب دیده و درد داشته باشد و استفاده از سایر روش های درمانی مثل فیزیوتراپی  مفصل لگن، مصرف دارو یا انجام تمرین های حرکتی نتواند به رفع مشکل کمک کند. در صورتی که شرایط دردناکی دارید که به درمان‌های غیر جراحی پاسخ نمی‌دهد پزشک ممکن است آرتروسکوپی هیپ (بیشتر بخوانید )را پیشنهاد دهد.

درمان غیر جراحی شامل استراحت، فیزیوتراپی و داروها یا تزریق است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد. آرتروسکوپی هیپ می‌تواند موجب تسکین علائم دردناک بسیاری از مشکلاتی شود که به لابروم، غضروف مفاصل یا دیگر بافت‌های نرم اطراف مفصل آسیب می‌زند.زمانی که آرتروسکوپی نتوانند به رفع مشکل کمک کند پزشک عمل تعویض مفصل را پیشنهاد می دهد.

عمل تعویض مفصل ران یا لگن

وقتی مفصل ران به علت آرتروز و یا روماتیسم خراب میشود معمولا هم قسمت کاسه ای یعنی حفره استابولوم و هم قسمت کروی یعنی سر استخوان ران خراب میشوند. در حین عمل جراحی پزشک معالج با استفاده از رنده های مخصوصی داخل حفره استابولوم را میتراشد. با این کار غضروف های باقیمانده و استخوان های اضافه از درون حفره خارج شده و شکل آن کاملا بصورت یک نیمکره کامل در میاید. در قسمت ران هم پزشک معالج سر استخوان ران را از بدن خارج میکند. بین سر استخوان ران و تنه استخوان ران یک قسمت نازک تر به نام گردن استخوان ران وجود دارد.

در حین جراحی تعویض مفصل ران، گردن استخوان ران با استفاده از اره های ارتوپدی خاصی بریده شده و سپس سر استخوان ران خارج میگردد. در مرحله بعد پزشک جراح ارتوپد در داخل حفره تراشیده شده استابولوم یک کاسه فلزی و یا پلاستیکی قرار داده و بر روی باقیمانده گردن استخوان ران یک سر فلزی را قرار میدهد و این دو را در درون هم جای میدهد تا مانند یک مفصل حرکت کنند و به این طریق مفصل مصنوعی لگن در محل خود جای میگیرد.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن دارای یک نسبت موفقیت بسیار بالا است و می تواند کیفیت قابل توجه در زمینه بهبود سبک زندگی برای بعضی بیماران ایجاد کند. 

اکثر اعمال جراحی تعویض مفصل لگن بدون عارضه خاصی انجام میشوند و بیمار بعد از عمل میتواند بدون درد زندگی جدیدی را شروع کند ولی مانند هر عمل جراحی دیگر، تعویض مفصل لگن ممکن است با عوارضی همراه باشد.

مهمترین عوارض احتمالی بعد از تعویض مفصل لگن در زیر به اختصار نام برده میشود.

دررفتگی مفصل مصنوعی : این عارضه میتواند در چند هفته بعد از انجام عمل جراحی و یا حتی سالها پس از انجام آن ایجاد گردد.


عفونت محل جراحی : عفونت محل جراحی در بسیاری از اوقات نیاز به انجام عمل جراحی مجدد جهت درمان آن دارد.


لق شدن محل مفصل مصنوعی : این عارضه شایعترین مشکل بعد از تعویض مفصل ران است و به علت چذب استخوان در مجل انصال به مفصل مصنوعی بوجود میاید.


ساییده شدن مفصل مصنوعی : معمولا در کاسه پلی اتیلنی مفصل مصنوعی ایجاد میشود.


استئولیز یا خورده شدن استخوان در اطراف مفصل مصنوعی : در بسیاری اوقات بدون درد است ولی میتواند موجب مشکلاتی شود.


شکستگی استخوان های اطراف مفصل مصنوعی: معمولا به علت ضربات وارده به اندامی که حاوی مفصل مصنوعی است ایجاد میگردد.


تغییر طول اندام : معمولا بصورت بلندتر شدن اندامی که جراحی میشود است. این بلندی در غالب موارد اندک است.


لخته شدن خون و ایجاد آمبولی : از عوارض جدی است و باید از بروز آن پیشگیری شود. در صورت وقوع باید به فوریت درمان گردد.


عوارض عروقی و عصبی : میتواند برای بیمار مشکلاتی را ایجاد کند. مشکلات عروقی نادر و مشکلات عصبی در غالب اوقات قابل برگشت است.


درد مفصل مصنوعی : میتواند به علت عفونت، لق شدن مفصل مصنوعی و یا انتشار درد از ستون فقرات ایجاد شود.

 

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن


طول دوره نقاحت پس از جراحی تعویض مفصل لگن به شرایط بیمار و رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن وابسته می باشد.

مهمترین اقدامات پس از این جراحی به شرح زیر هستند:

1- پس از جراحی تعویض مفصل لگن بیشترین احتیاط مربوط به نحوه قرارگیری صحیح لگن جهت جلوگیری از بروز آسیب به آن می باشد. به این منظور نیاز است بیمار باید به هنگام خم شدن، چرخش لگن به داخل یا خارج و نزدیک شدن دو لگن به یکدیگر دقت لازم را داشته باشد.

2- پس از تعویض مفصل لگن انجام دادن فیزیوتراپی به تقویت عضلات مفاصل کمک بسزایی می کند. همچنین انجام فعالیت هایی مانند شنا و پیاده روی آهسته به بیماران توصیه می شود.

3- بهتر است پس از جراحی یکی از نزدیکان بیمار تا چند روز مراقب او باشد.

4- داروهای تجویز شده توسط متخصص ارتوپد را جهت تسکین درد به موقع مصرف نمایید.

5- تا زمان بهبودی کامل نیاز است تا مدتی از عصا یا واکر به هنگام راه رفتن استفاده نمایید بنابراین لین وسایل را قبل از جراحی تعویض مفصل لگن آماده کنید.

6- تا زمان بهبودی از بالا و پایین رفتن از پله ها اجتناب کنید.

7- به هنگام خوابیدن بهتر است یک بالشت میان پاهای خود قرار دهید.

8- رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل های آهن برای بهبود سریعتر نیز توصیه می شود.

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روزترین ابزارها در خدمت بیماران عزیز می باشد.

برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت از طریق نوبت دهی سایت اقدام کنید و یا با شماره تی کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید

 

مطب

مطب شخصی دکتر محمد نظری وانانی

مرکز توانبخشی دکتر محمد نظری وانانی

آدرس:

تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک 2 واحد 5 - 09016391575 - 02122921489

شماره تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست